Upaya Guru Agama dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MTsN 3 Padangsidimpuan

Mulia Nasution* -  Persiapan MTsN 3 Padangsidimpuan, Indonesia
Sabri Sabri -  Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, Indonesia

This research was conducted using data collection instruments consisting of observations and interviews and data analysis carried out by means of descriptive qualitative. From the results of this study and the discussion, it was concluded that the efforts made by Religious teachers in improving the quality of Islamic religious education learning at MTsN 3 Padangsidimpuan were 2 ways, namely: internal teachers, namely the teacher's efforts to improve the profession, read books and increase the source of books to be taught. using varied methods and using media in learning, student cognitive, namely the collaboration of teachers and parents and student morals. The supporting factor for Islamic education teachers in improving the quality of Islamic education learning is using various methods, using media in learning. The obstacles are the lack of teaching hours for Islamic religious education, lack of willingness of students, lack of motivation, family factors, lack of supporting media in the learning process of Islamic religious education.

Keywords : Teacher's efforts; quality of learning

  1. Arif. Armai. Pengantar Umum Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press,2002.
  2. Arikunto, Suharsimi. Manajemen pengajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 1993.
  3. Darajat, Zakiah. Kesehatan Mental, Jakarta: Haji Masagung, 1989.
  4. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 2001.
  5. Djamarah, Saiful Bahri. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif , Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2005.
  6. Djamarah, Syaiful Bahri. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
  7. Hamalik, Oemar. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem, Jakarta: Bumi Aksara, 2002.
  8. Mardalis. Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal, Jakarta: Bumi Aksara, 2007.
  9. Muhaimin. Paradigma Pendidikan Islam upaya mengefektiftifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2002.
  10. Mulyasa, E. Menjadi Guru Profesional, Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan menyenangkan, Bandung: PT Remaja Rodakarya, 2007.
  11. Mulyasa, E. Menjadi Kepala Sekolah Profesional Dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 2005.
  12. Nurkolis. Manajemen Berbasis Sekolah, Jakarta: PT. Gramedia Widia Sarana Indonesia, 2003.
  13. Poerwadarminta, W.J.S. Kamus Umum Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka,1993.
  14. Sidi, Indra Djati. Menuju Masyarakat Belajar, Jakarta: Radar Jaya, 2001.
  15. Sukardi. Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2003.
  16. Suyudi, M. Pendidikan Dalam Persepektif Al-Qur’an, Yogyakarta, Mikraj, 2005.
  17. Syafaruddin dan Mesiono. Pendidikan Bermutu Mutu Unggul, Bandung : Cita Pustaka Media, 2006.
  18. Syafaruddin. Manajemen Berbasis Sekolah, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.
  19. Syafaruddin. Manajemen Lembaga Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2005.
  20. Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 2005.
  21. Uno, Hamzah B. Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Menyenangkan. Jakarta:Bumi Aksara, 2012.
  22. Yusuf, Chairul Fuad. Inovasi Pembelajaran Agama Islam, Jakarta: Pena Cita Santria, 2007.

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/DI


View My Stats

Flag Counter