Pendidikan Moderasi Dalam Keluarga: Kristalisasi Beragama Suku Dayak Ngaju

Surawan Surawan* -  IAIN Palangka Raya, Indonesia
Waode Gusti Rusliana -  IAIN Palangka Raya, Indonesia
Nur Halis -  SDN Mentawa Baru Hulu Sampit, Indonesia

This research is qualitative with the research subjects being 3 families of the Dayak Ngaju tribe. Data collection techniques were carried out using disguised observation techniques, semi-structured interviews, and documentation. The results of the study show that the implementation of the values of moderation in religion in the Dayak Ngaju family such as the value of tawassuth (taking the middle way) is implied by mutual friendship during major religious celebrations; the value of tawazun (balance) by maintaining harmonious relations between family members; i'tidal values (justice) through mutual respect for one another without any discrimination between family members; the value of tasamuh (tolerance) by giving family members the freedom to embrace their beliefs; the value of musawah (equality) by always being friendly in entertaining family members, Muslim and non-Muslim guests without any discrimination; and the value of shura (deliberation) by building good communication or dialogue between family members.

Keywords : Implementation; value of religious moderation; family; Ngaju Dayak tribe

  1. Anshari, M. R., Surawan, S., & Fatimah, C. (2023, March). RELIGIOUS MODERATION IN PUBLIC SCHOOLS; A SEARCH FOR A MODEL OF THE TEACHER'S ROLE. In Proceeding International Seminar of Islamic Studies (pp. 354-369). https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/insis/article/view/13864
  2. Anwar, K., Surawan, S., & Saefulloh, A. (2023). Internalization of Islamic Moderation Values to Counter Radicalism and Terrorism. International Journal of Arts and Social Science, 6(10). https://www.ijassjournal.com/2023/V6I10/4146663647
  3. Aziz, A. A., dkk. 2019. Implementasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Kelompok Kerja Implementasi Moderasi Beragama Direktorat Jendral Pendidikan Islam Kementrian Agama Repubik Indonesia Bekerja Sama dengan Lembaga Pusat daulat.
  4. Aziz, A. A., & Anam, A. K. (2021). Moderasi Beragama dalam Perspektif Al-Qur'an. Al-Burhan: Jurnal Kajian Ilmu dan Pengembangan Budaya Al-Qur'an. 21(02).
  5. Etika, T. (2018). Perjuangan Kritis Agama Kaharingan di Indonesia: Tantangan Berat dan Masa Depan Agama Asli Suku Dayak. Jurnal Studi Kultural, 4(1).
  6. Hanafi, Y., dkk. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Perkuliahan. Sidoarjo: Delta Pijar Khatulistiwa.
  7. Hasan, M. (2021). Prinsip Moderasi Beragama Dalam Kehidupan Berbangsa. Jurnal Mubtadiin 7(2).
  8. Husain, S. (2020). Nilai-nilai Moderasi Islam di Pesantren ( Studi Kasus pada Ma’had Aly As’adiyah Sengkang Kabupaten Wajo Sulawesi Selatan. Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
  9. Hakim, M. L., Hidayat, M. T., & Sifa, M. (2022). Implementasi Prinsip-Prinsip Aswaja Dalam Pendidikan Untuk Memperkokoh Karakter Bangsa Dan Mewujudkan Entitas NKRI. Jurnal Pendidikan Islam 8(1).
  10. Jamaluddin, J. (2021). Strategi Internalisasi Nilai-Nilai Sipakatau' dan Implikasinya Terhadap Perilaku Belajar Peserta Didik MTs Nuhiyah Pambusuang Kecamatan Balanipa Kab. Polewali Mandar. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 19(2).
  11. Kementrian Agama RI. 2019. Tanya Jawab Moderasi Beragama. Jakarta: Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI.
  12. Kharismatunisa, I., & Darwis, M. (2021). Nahdlatul Ulama dan Perannya dalam Menyebarkan Nilai-Nilai Pendidikan Aswaja An-Nahdliyah pada Masyarakat Plural Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam 14(2).
  13. Lestari, A. D., Saragih, H. M., & Lestari, D. (2022). Komodifikasi Ritual Tiwah Suku Dayak Ngaju Kabupaten Kotawaringin Timur. Himmah: Jurnal Kajian Islam Kontemporer 6(1).
  14. Mayasaroh, K., & Bakhtiar, N. (2020). Strategi dalam Membangun kKrukunan Antarumat Beragama di Indonesia. Al-Afkar: Journal For Islamic Studies 3(1).
  15. Muhtarom, A. (2020). Moderasi Beragama (Konsep, Nilai, dan Strategi Pengembangannya di Pesantren). Jakarta: Yayasan Talibuana Nusantara.
  16. Murni, D. (2018). Toleransi Dan Kebebasan Beragama Dalam Perspektif Al-Quran. Jurnal Syahadah 6(2).
  17. Najib, M. A., & Fata. A. K. (2020). Islam Wasatiyah dan Kontestasi Wacana Moderatisme Islam di Indonesia. Jurnal THEOLOGIA, 31(1).
  18. Nurdin, F. (2021). Moderasi Beragama menurut Al-Qur’an dan Hadist. Jurnal Ilmiah Al-Mu’ashirah, 18(1).
  19. Nurhabibah, N. (2018). Penanaman Nilai-nilai Keislaman Dalam Keluarga di Lingkungan Lokalisasi Pasar Kembang Yogyakarta. Tadris: Jurnal Pendidikan Islam 13(2).
  20. Pujiarti, D., Gunawan, G., & Pujawati, E. D. (2021). Autekologi dan Pemanfaatan Buah Untit (Nephelium maingayi Hiern) oleh Suku Dayak Ngaju Kalimantan Tengah. Jurnal Bioscientiae 18(1).
  21. Purnomo, P., & Solikhah, P. I. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Islam Inklusivitas Islam Sebagai Pijakan Pengembangan Pendidikan Islam Inklusif. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2).
  22. Putri, N. M. (2021). Problematika sosial dan keagamaan dalam keluarga beda agama di desa sendangmulyo kabupaten kulon progo yogyakarta. Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam 5 (2).
  23. Qasim, M. (2020). Membangun Moderasi Beragama Umat Melalui Integrasi Keilmuan. Makasar: Alauddin University Press.
  24. Rahman, L., & Fadli, R. (2021). Al-Syūra dalam Perspektif Tafsir Al-Azhar. Syams: Jurnal Studi Keislaman, 2(1).
  25. Ristianah, N. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Perspektif Sosial Kemasyarakatan. Drajat: Jurnal PAI, 3(1).
  26. Sholeh, M. (2022). Konflik Muslim Madura Vs Dayak di Sampit Serta Diskursus Kaharingan Sebagai Klaim Agama. Nusantara: Indonesian Journal of Islamic Studies 2(1).
  27. Sumaktoyo, N. G. dkk. (2015). Agama Keterbukaan Dan Demokrrasi: Harapan dan Tantangan. Jakarta: pusat studi Agama dan Demokrasi Yayasan paramadina bekerjasama dengan The Asia Foundation dan The Ford Foundation.
  28. Surawan, S., Anshari, M. R., Azmy, A., & Adi, M. I. P. (2022). Finding Religious Moderation in Pondok Pesantren: Religious Moderation Education at Pondok Pesantren in Central Kalimantan. NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 6(2), 111-120.
  29. Syamsuddin, S. (2021). Antara Hukum Murtad dalam Islam dengan Kebebasan Beragama dalam Hak Asasi Manusia (HAM). Jurnal El-Mashlahah,11(1).
  30. Telhalia, T., & Natalia. D. 2021. Realitas Sosial Pernikahan Beda Agama pada Masyarakat suku Dayak Ngaju di Perkotaan. Religious: Jurnal Studi Agama-Agama dan Lintas Budaya, 5(2).

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/DI


View My Stats

Flag Counter