A Study On The Positive Impact Of Digital Visibility On Marketing For Micro, Small, And Medium Enterprises

Itsla Yunisva Aviva (IAIN Palangka Raya, Indonesia)
Mawar Ardiansyah (IAIN Palangka Raya, Indonesia)
Widya Husna Puspita (IAIN Palangka Raya, Indonesia)
Mohammed Salim Salim (Kabul University, Afghanistan)

Abstract


This study examined the positive impact of the visibility of MSMEs in the digital world on marketing. This study used a qualitative method with a descriptive approach. The data used is secondary data. Data analysis was performed using qualitative analysis techniques. The study results show that the visibility of MSMEs has a crucial role in the sustainability of MSMEs. There are several positive impacts from the emergence of MSMEs in the digital world on marketing, such as: increasing Brand Awareness, making it easier for customers to find information, increasing the number of customers which indirectly can also increase sales and customer loyalty. In addition, there are several strategies that can be used to increase the visibility of MSMEs in the digital world related to marketing, namely building websites, using social media, doing SEO (Search Engine Optimization), creating online advertisements, and getting positive reviews. . By utilizing good digital marketing, MSMEs can more easily promote their products and services to a wider audience. In addition, it can attract more potential customers. This also allows MSMEs to more easily compete with larger companies as they can reach the same audience at a lower cost.

Keywords


Digital World, Marketing, MSMEs, Visibility

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, G., Oktavianto, H., Habibie, E. Y., & Wahyu, A. (2020). Pelatihan Digital Marketing Pada UMKM Sebagai Penunjang Kegiatan. JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT MANAGEMEN, 1(2), 88–92.

Atmaja, H. E., & Ratnawati, S. (2018). Pentingnya Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Meningkatkan Usaha Kecil Menengah. Manajemen, Riset Ekonomi, 2(1), 21–35.

Chrismardani, Y., & Setiyarini, T. (2019). Dampak dan Tantangan Dalam Implementasi Social Media Marketing Untuk UMKM. Journal Of Management Studies, 13(2).

Fadhila, Munte, S., & Polewangi, Y. D. (2022). Pengaruh Harga , Variasi Produk Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Keripik Singkong Saat Pandemi COVID-19 Di UKM Cap Rumah Adat Minang Medan The Influence of Price , Product Variation and Pro. Jurnal Ilmiah Teknik Mesin Dan Industri (JITMI), 1(1), 53–68. https://doi.org/10.31289/jitmi.v1i1.1222

Fanani, M. Z., & Panuju, R. (2019). KOMUNIKASI PEMASARAN ONLINE DAFFI HIJAB STYLE. At-Tijaroh : Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis Islam, 5(1), 1–17.

Harsanto, L. F., & Hidayat, W. (2017). PENGARUH KUALITAS PRODUK, HARGA DAN LOKASI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN (PADA UKM MARTABAK MAS IPUNG DI PERUMAHAN PLAMONGAN INDAH SEMARANG. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(3).

Hendrawan, R. A., Nurkasanah, I., & Suryani, E. (2022). Discovery Shopping eCommerce untuk Meningkatkan Pengalaman Pelanggan pada UMKM Produk Tanaman Herbal , Sayuran , dan Alat Berkebun. SEWAGATI, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(6).

Kristiyanti, M., & Rahmasari, L. (2015). Website sebagai Media Pemasaran Produk-Produk Unggulan UMKM di Kota Semarang. Jurnal Aplikasi Manajemen (JAM), 13(2).

Lestari, L., Ginanjar, Y., Amanda, H., Study Manajemen, P., Ekonomi dan Bisnis, F., Angkrek Situ No, J., & Utara Sumedang, S. (2022). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Guna Meningkatkan Produktivitas Umkm Cita Rasa Ibu Rika Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Desa Buahdua. Jurnal Pengabdian FEB UNSAP, 1(1). https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/jpfeb/article/view/125

Lina, L. F., & Permatasari, B. (2020). Social Media Capabilities dalam Adopsi Media Sosial Guna Meningkatkan Kinerja UMKM. Jembatan: Jurnal Ilmiah Manajemen, 17(2).

Lubis, D. S. (2016). Pemberdayaan UMKM Melalui Lembaga Keuangan Syariah Sebagai Upaya Pengentasan Kemiskinan Kota Padangsidimpuan. At-Tijaroh, 2(2).

Mahalizikri, I. F. (2019). Membangun Dan Mengembangkan Serta Meningkatkan UMKM Di Desa Tenggayun. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2), 185–194. https://doi.org/10.46367/iqtishaduna.v8i2.171

Marantika, A., Hasan, S., & Apriani, E. (2021). Pendampingan Peningkatan Pemasaran Usaha UMKM Melalui Media Online di Kabupaten Kampar Strategi Masa Pandemi Covid-19. NEAR: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1). https://repo.stiebangkinang.ac.id/id/eprint/108%0Ahttps://repo.stiebangkinang.ac.id/108/1/Pendampingan Peningkatan Pemasaran Usaha UMKM Melalui Media Online di Kabupaten Kampar Strategi Masa Pandemi Covid-19.pdf

Masrurin, D. L. (2020). Analisis Lokasi dan Kualitas Produk terhadap Minat Beli Konsumen pada UKM Aisa Cookies Blitar. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN), 5(1), 1–17.

Purwidiantoro, M. H., S.W., D. F. K., & Hadi, W. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Pengembangan Usaha Kecil Menengah (UKM). Jurnal EKA CIDA, 1(1), 30–39.

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PROMOSI ( Studi Deskriptif pada Happy Go Lucky House ). Jurnal Common, 3(1).

Putri, N. I., Herdiana, Y., Suharya, Y., & Munawar, Z. (2021). Kajian Empiris Pada Transformasi Bisnis Digital. ATRABIS: Jurnal Administrasi Bisnis, 7(1), 1–15.

Rahmawan, D., Mahameruaji, J. N., & Janitra, P. A. (2020). Strategi aktivisme digital di Indonesia : aksesibilitas , visibilitas , popularitas dan ekosistem aktivisme. Jurnal Manajemen Komunikasi, 4(2), 123–144.

Rengganawati, H., & Taufik, Y. (2020). Analisis Pelaksanaan Digital Marketing pada UMKM Tahu Rohmat di Kuningan. Komversal : Jurnal Komunikasi Universal, 6(1), 28–50. https://doi.org/10.38204/komversal.v6i1.496

Setiawan, A. B. (2018). Revolusi Bisnis Berbasis Platform Sebagai Penggerak Ekonomi Digital Di Indonesia. Masyarakat Telematika Dan Informasi : Jurnal Penelitian Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 9(1), 61. https://doi.org/10.17933/mti.v9i1.118

Setiawan, B., & Fadillah, A. (2020). Pendampingan Penerapan Strategi Promosi Berbasis Digital Bagi UMKM Di Wilayah Kota Bogor. JADKES:Jurnal Abdimas Dedikasi, 1(1), 29–36.

Siswanto, T. (2013). OPTIMALISASI SOSIAL MEDIA SEBAGAI MEDIA PEMASARAN USAHA KECIL MENENGAH. Jurnal Liquidity, 2(1), 80–86.

Triyanto, W. A., & Susanti, N. (2017). Optimasi Meta Tag HTML untuk Meningkatkan Search Engine Optimization ( SEO ) pada Website E-Commerce UMKM. Indonesian Journal on Networking and Security, 6(4), 1–5.

Utari, T. (2022). Pengembangan Search Engine Optimization ( SEO ) pada Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. International Journal of Demons, 4(2), 676–685.

Wardhana, A. (2015). STRATEGI DIGITAL MARKETING DAN IMPLIKASINYA PADA KEUNGGULAN BERSAING UKM DI INDONESIA. Prosiding Seminar Nasional, 327–337.




DOI: https://doi.org/10.24952/tijaroh.v9i2.9639

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 At-tijaroh: Jurnal Ilmu Manajemen dan Bisnis Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - Statcounter