Pengaruh Pendekatan Auditory, Intellectually and Repetition (AIR) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Bentuk Soal Cerita

Engla Wetri (Institut Agama Islam Negeri Kerinci, Indonesia)
Rahmi Putri (Institut Agama Islam Negeri Kerinci, Indonesia)
Ria Deswita (Institut Agama Islam Negeri Kerinci, Indonesia)
Aan Putra (Institut Agama Islam Negeri Kerinci, Indonesia)

Abstract


The purpose of this study was to investigate the effect of Auditory, Intellectually, and Repetition (AIR) approach through students mathematical problem solving ability with mathematical word problems.This study used quantitative approach with experiment method. The research design was posttest-only control group. The population was all of eighth grade students in MTsN 2 Kota Sungai Penuh. Two samples were choosen with draw. Conventional method was implemented in control group, while AIR approach was implemented in experiment group. The instrument in this study was students mathematical problem solving ability with story questions test that the test items was analyzed first. The instrument was given in the end oflearning process in both groups. The result of the data analysis was obtained that there was an effect of AIR approach through students mathematical problem solving ability with mathematical word problems.


Keywords


AIR; auditory, intellectually, and repetition; problem solving; mathematical word problems

Full Text:

PDF

References


Ahmad, B., Deswita, R., Ningsih, F., & Syafriadi, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran CORE dengan Pendekatan Scientific Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Mathematical Habits of Mind Mahasiswa Matematika. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 33-42.

Anjani, I. (2019). Pendekatan Problem Solving dengan Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 63-68. doi:10.32939/ejrpm.v2i2.279

Cahyaningrum, I., Husna, A., & Gusmania, Y. (2020). Efektivitas Strategi Think Talk Write terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 23-32. doi:10.32939/ejrpm.v3i1.405

Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447-458. doi:10.31980/mosharafa.v8i3.517

Farida. (2018). Pembelajaran Auditory, Intellectually, and Repetition (AIR) Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 6(2).

Gunawan, R. G., & Putra, A. (2019). Pengaruh Strategi Belajar Aktif Sortir Kartu Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 362-370. doi:10.31004/cendekia.v3i2.119

Hamzah, A., &Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran Isu-Isu Metodis dan Paradigmatis, Cetakan IV. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Indira, T., Zulkardi, Z., & Sanova, Y. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Persamaan Garis Singgung Lingkaran melalui Pembelajaran Discovery Learning. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 69-76. doi:10.32939/ejrpm.v2i2.343

Lubis, W., Ariswoyo, S., & Syahputra, E. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik dan Pendekatan Penemuan Terbimbing Berbantuan Autograph. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 1-12. doi:10.32939/ejrpm.v3i1.483

Meditamar, M. O., Gunawan, R. G., Oktafia, M., & Nurmailis, N. (2017). Pengaruh Strategi Belajar Murder dengan Setting Belajar Kelompok Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 1 Kerinci. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), 11-21.

Ningsih, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII MTSN Kabupaten Kerinci. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 351-362.

Nurmutia, H. (2019). Pengaruh Gaya Kognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 98-103. doi:10.32939/ejrpm.v2i2.443

Permendiknas.Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Tujuan Pembelajaran Matematika untuk SMP/MTs.

Putra, A., Tensa, Y., & Erita, S. (2020). Analisis Penalaran Proporsional Siswa dengan Gaya Belajar Auditori dalam Menyelesaikan Soal Perbandingan. Journal on Education, 2(4), 323-330. doi:10.31004/joe.v2i4.326

Sumarmo, U. (2013). Kumpulan Makalah Berpikir dan Disposisi Matematik Serta Pembelajarannya. Bandung: UPI.

Ulfa, M. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition (AIR) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas VIII SMP N 1 Abung Barat Lampung Utara. Jurnal Pendidikan Matematika. 2(3).

Wulansari, T., Putra, A., Rusliah, N., & Habibi, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi Statistika Terhadap Kemampuan Penalaran Statistik Siswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(1), 35-47. doi:10.26877/aks.v10i1.3647


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Engla Wetri, Rahmi Putri, Ria Deswita, Aan Putra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com