Pengaruh Penggunaan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Dakwah di Kalangan Mahasiswa Muslim UPI

Muhamad Parhan (Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia)

Abstract


The TikTok application is a short video provider platform that is being loved by millennials from all walks of life, including students. Students who are generally aged 18 to 25 years are the younger generation who should have full responsibility for their lives. He must be able to distinguish between what is good and what is bad, what he needs and what he doesn't need, and what is useful for him and what is not. Departing from this, the authors want to know the effect of using the Tiktok platform in terms of Islamic da'wah to Muslim students at UPI. The research approach uses a qualitative approach by using an online questionnaire method with a random sample with the condition that the respondents must be UPI students and are Muslim. The questionnaire was filled out by 50 respondents with the results that the average respondent knew the Tiktok application and used it as entertainment for them and saw the da'wah messages conveyed through Tiktok. The content creator of da'wah who often fyp on Tiktok the respondents are Ustad Hanan Attaki. The use of the Tiktok application is considered quite influential as a medium of propaganda among UPI Muslim students.

 


Full Text:

PDF

References


Agis, D. P. (2021). PENGGUNAAN APLIKASI TIK TOK DAN EFEKNYA TERHADAP PERILAKU KEAGAMAAN REMAJA ISLAM DI KELURAHAN WAYDADI BARU KECAMATAN SUKARAME (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG).

Amelia, R., Habe, M. J., & Afriansyah, A. (2021). PESAN DAKWAH HUSAIN BASYAIBAN DALAM KONTEN TIKTOK (Doctoral dissertation, UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi).

Asdar, M. (2021). STRATEGI DAKWAH DI ERA NEW NORMAL. Parepare : IAIN

Dinda, R. H. (2021). PEMANFAATAN MEDIA TIKTOK SEBAGAI MEDIA DAKWAH OLEH IKHWAN MUKHLIS (Doctoral dissertation, UIN Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto).

Estuningtyas, R. D. (2021). Strategi Komunikasi dan Dakwah Pada Kalangan Milenial di Era Modernisasi. Muttaqien; Indonesian Journal of Multidiciplinary Islamic Studies, 2(1), 75-86.

Fasadena, N. S. (2020). KIAI, MEDIA SIBER, OTORITAS KEAGAMAAN: AKTIVISME DAKWAH VIRTUAL KIAI AZAIM DI ERA PANDEMI COVID 19. ISLAMIKA INSIDE: Jurnal Keislaman dan Humaniora, 6(2), 79-111.

Fatriadi, A. (tanpa tahun). PERSPEKTIF DAKWAH ISLAM DALAM PENGGUNAAN APLIKASI TIKTOK DIMASA PANDEMI COVID-19. Parepare : IAIN.

Han, M. I. (2021). Representasi Anak Muda Gaul dan Saleh dalam Gerakan Hijrah:

Analisis Semiotika Roland Barthes atas Konten Akun Instagram Pesan Trend Pemuda (@pesan_trend). El Madani: Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam, 2(1), 101-120.

Handaru, B. I. W. (2021). Tantangan Agama di Era Globalisasi: Analisis Strategi Komunikasi, Karakteristik dan Materi Dakwah. El Madani: Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam, 2(1), 1-24.

Hikmawati, S. A. dan Farida, L. (2021). PEMANFAATAN MEDIA TIK TOK SEBAGAI MEDIA DAKWAH BAGI DOSEN IAI SUNAN KALIJOGO MALANG. Al-Ittishol Jurnal Komunikasi dan penyiaran Islam, 2(1), 1-11.

Imawati, R. Pengaruh Intensitas Mengakses Akun Tiktok Dakwah@ Basyasman00 Terhadap Sikap Keberagamaan (Survei Pada Followers Tiktok@ Basyasman00) (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Jumaris, J. (2021). SYIAR ISLAM MELALUI MUSIK DI ERA SOSIAL MEDIA. Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 7(1).

Madhani, L. M., Sari, I. N. B., & Shaleh, M. N. I. (2021). DAMPAK PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK TERHADAP PERILAKU ISLAMI MAHASISWA DI YOGYAKARTA. At-thullab Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 3(1), 604-62

Madika, A. R. R. (2019). AYAT-AYAT TENTANG DAKWAH DALAM AL-QUR’AN (PERSEPSI JAMA’AH TABLIGH KOTA PALOPO). Palopo: IAIN.

Mardiana, R. (2020). Daya Tarik Media Digital Sebagai Media Dakwah Untuk Generasi Milenial. KOMUNIDA: Media Komunikasi dan Dakwah, 10(02), 148-158.

Nowidiayanti, E. (2021). PESAN DAKWAH MELALUI KONTEN TIKTOK (Analisis Isi Pesan Dakwah Dalam Akun Tiktok@ Basyasman00) (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo)

Pellondou, P. M., & Rusdi, F. Aktualisasi Diri Generasi Milenial Melalui Aplikasi Tiktok. Koneksi, 5(2), 387-392.

Agis Dwi Prakoso. “PENGGUNAAN APLIKASI TIK TOK DAN EFEKNYA TERHADAP PERILAKU KEAGAMAAN REMAJA ISLAM DI KELURAHAN WAYDADI BARU KECAMATAN SUKARAME.” Skripsi Bimbingan Konseling Islam 9, no. May (2020): 6.

Amelia, Riska and Habe, Muhammad Junaidi, and Afriansyah Afriansyah. “PESAN DAKWAH HUSAIN BASYAIBAN DALAM.” UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, 2021.

Desviana. Pengaruh Intensitas Akun Tik Tok @Basyasman00 Terhadap Sikap Keberagamaan, 2021.

Han, Muhamad Ibtissam. “Representasi Anak Muda Gaul Dan Saleh Dalam Gerakan Hijrah: Analisis Semiotika Roland Barthes Atas Konten Akun Instagram Pesan Trend Pemuda (@pesan_trend).” El Madani : Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam 2, no. 01 (2021): 101–20. https://doi.org/10.53678/elmadani.v2i01.192.

Handaru, Bara Izzat Wiwah. “Tantangan Agama Di Era Globalisasi: Analisis Strategi Komunikasi, Karakteristik Dan Materi Dakwah.” El Madani : Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam 2, no. 01 (2021): 1–24. https://doi.org/10.53678/elmadani.v2i01.188.

Hayati, Dinda Rizky. “PEMANFAATAN MEDIA TIKTOK SEBAGAI MEDIA DAKWAH,” 2021.

Hikmawati, Sholihatul Atik, and Luluk Farida. “PEMANFAATAN MEDIA TIK TOK SEBAGAI MEDIA DAKWAH BAGI DOSENIAI SUNAN KALIJOGO MALANG” 2 (2021): 1–11.

Jama, Persepsi, A H Tabligh, and Kota Palopo. “AYAT-AYAT TENTANG DAKWAH DALAM AL- QUR ’ AN AYAT-AYAT TENTANG DAKWAH DALAM AL- QUR ’ AN ( PERSEPSI JAMA ’ AH TABLIGH KOTA PALOPO ),” 2019.

Jumaris. “Syiar Islam Melalui Musik Di Era Sosial Media,” 2009, 10.

Madhani, Luluk Makrifatul, Indah Nur, Bella Sari, M Nurul Ikhsan Shaleh, Keluarga Mahasiswa, Islam Kehutanan, Dakwah Hijrah Mahasiswa, Excellent Community, and Perilaku Islami. “DAMPAK PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK TERHADAP PERILAKU ISLAMI MAHASISWA DI YOGYAKARTA” 3 (2021): 604–24.

Mardiana, Reza. “Daya Tarik Dakwah Digital Sebagai Media Dakwah Untuk Generasi Milenial.” Komunida: Media Komunikasi Dan Dakwah 10, no. 2 (2020): 148–58. https://doi.org/10.35905/komunida.v7i2.http.

Nafa, Yulia, Fitri Randani, Jalimah Zulfah Latuconsina, and Muhammad Roy Purwanto. “Media Dakwah Untuk Kaum Milenial.” At-Thullab Jurnal 3, no. 2 (2021): 570–84.

Nowidiayanti, Evi. “PESAN DAKWAH MELALUI KONTEN TIKTOK (Analisis Isi Pesan Dakwah Dalam Akun Tiktok @Basyasman00),” 2021, 6.

Nugraha, Risris Hari, Muhamad Parhan, and Aghnia Aghnia. “Motivasi Hijrah Milenial Muslim Perkotaan Melalui Dakwah Digital.” MUHARRIK: Jurnal Dakwah Dan Sosial 3, no. 02 (2020): 175–94. https://doi.org/10.37680/muharrik.v3i02.398.

Parhan, Muhamad, and Sarah Alifa. “ANALISIS METODE BARU DAKWAH HANAN ATTAKI DI ERA KONVERGENSI MEDIA ( Studi Deskriptif Pada Akun Instagram @hanan_attaki ).” Komunida: Media Komunikasi Dan Dakwah 10, no. 2 (2020): 175–96. https://doi.org/10.35905/komunida.v7i2.http.

Pratiwi, Putri Septi, Mia Putri Seytawati, Ahmad Fauzan Hidayatullah, Ismail Uin, and Walisongo Semarang. “Moderasi Beragama Dan Media Sosial (Studi Analisis Konten Instagram & Tik-Tok) Tafsir UIN Walisongo Semarang,” n.d.

Umiyati. “PESAN DAKWAH HUSAIN BASYAIBAN DALAM KONTEN TIKTOK” 4, no. 1 (2021): 6.

Ummah, Athik Hidayatul. “Dakwah Digital Dan Generasi Milenial.” Tasâmuh 18 (2020): 54–78.

Verolyna, Dita, and Intan Kurnia Syaputri. “Cyber Dakwah: Plus Minus Penyiaran Islam Pada Era Disruptif.” Jurnal Dakwah Dan Komunikasi 6, no. 1 (2021): 23. https://doi.org/10.29240/jdk.v6i1.2955.

Zulkarnain. “Dakwah Islam Di Era Modern” 26, no. 3 (2015): 151–58.

Pratiwi, P. S., Seytawati, M. P., Hidayatullah, A. F., Ismail, I., & Tafsir, T. (2021). Moderasi Beragama dan Media Sosial (Studi Analisis Konten Instagram & Tik-Tok). Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 6(1), 83-94.

Randani, Y. N. F., Safrinal, S., Latuconsina, J. Z., & Purwanto, M. R. (2021). STRATEGI PEMANFAATAN APLIKASI TIK TOK SEBAGAI MEDIA DAKWAH UNTUK KAUM MILENIAL. At-thullab Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 3(1), 570-584.

Sari, D. A. (2021). Peran guru pendidikan agama Islam dalam pembinaan akhlak pada siswa pengguna TikTok di SMK Sepuluh Nopember Sidoarjo (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Ummah, A. H. (2020). Dakwah Digital dan Generasi Milenial (Menelisik Strategi Dakwah Komunitas Arus Informasi Santri Nusantara). Tasâmuh, 18(1), 54-78.

Verolyna, D., & Syaputri, I. K. (2021). Cyber Dakwah: Plus Minus Penyiaran Islam Pada Era Disruptif. Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 6(1), 23-38..

Zulkarnaini. (2015). Dakwah Islam Di Era Modern. Risalah, 26(3)




DOI: https://doi.org/10.24952/hik.v16i1.4537

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Hikmah


HIKMAH

JURNAL ILMU DAKWAH DAN KOMUNIKASI ISLAM TERINDEX OLEH :


SEKRETARIAT JURNAL HIKMAH

 Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi

 Jl. H.T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan Telp. (0634)22080.