Optimizing Student Literacy Through "Aksi" Applications

Wahyuningsih Wahyuningsih* -  Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta, Indonesia
Mir'atun Nur Arifah -  Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta, Indonesia

This research aims to analyze the use of this application in improving students' numeracy literacy skills. Using a descriptive qualitative approach, data was collected and analyzed based on interviews with students, teachers and school principals at SD Negeri Ngringin. Observation of the learning process and documentation of other data are used to obtain valid research results. The results of this research show that the use of the AKSI application has an influence in improving students' literacy skills, especially on literacy goals and objectives. In terms of literacy targets, the AKSI application is able to increase the intensity of the use and application of numeracy in learning, increase the amount of non-mathematics learning that involves elements of numeracy literacy, increase online sites related to numeracy literacy, increase the number of numeracy literacy activities in schools, increase the frequency of borrowing numeracy literacy reading materials , and encourage the creation of school policies related to increasing numeracy literacy. Meanwhile, for literacy purposes, this application has an effect on increasing a person's knowledge through reading activities, increasing understanding in drawing conclusions from the information read, and growing and developing students' character.

Keywords : AKSI Application; Literacy; Merdeka Belajar

  1. Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
  2. Akbar, H. U. (2009). Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara.
  3. Arif, S. N., Wanda, A. P., & Masudi, A. (2013). Aplikasi Administrasi Perpustakaan Berbasis Web SMK Swasta Brigjend Katamso Medan. Jurnal Saintikom, 12(1), 25-36.
  4. Ariyani, D., & Prima, E. (2019). Peningkatan Kemampuan Literasi Siswa Melalui Model Diagram Ishikawa Fishbone di SD Negeri 7 Ciamis. Prosiding Seminar Internasional Riksa Bahasa.
  5. Darmiyanti, A. & Taufik, M. (2021). Multitext Learning: Efforts to Improve Literacy Students in Indonesia. Journal of Librarianship, 2(1), 31-40. https://doi.org/10.33701/ijolib.v2i1.1422
  6. Aswan, A. (2020). Memanfaatkan WhatsApp Sebagai Media dalam Kegiatan Literasi di Masa Pandemi Covid-19. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 16(2), 65-78. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v16i2.3469
  7. Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Model Penilaian Formatif pada Pembelajan Abad ke-21 untuk Sekolah Dasar. Jakarta: Pusat Penilaian Pendidikan.
  8. Budhianto, Y. (2018). Pembelajaran Bahasa Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 13(2), 172-182. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v13i2.1550
  9. Darwanto, D., & Putri, A. M. (2021). Penguatan Literasi, Numerasi, dan Adaptasi Teknologi pada Pembelajaran di Sekolah:(Sebuah Upaya Menghadapi Era Digital dan Disrupsi). Eksponen, 11(2), 25-35. https://doi.org/10.47637/eksponen.v11i2.381
  10. Direktorat Sekolah Dasar. (2021). Modul Literasi Numerasi. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
  11. Himayah, (2021). Penguatan Literasi Islam Dalam Pendidikan Dasar. Al Urwatul Wuatqa: Kajian Pendidikan Islam, 1(1), 29-37.
  12. Tim GLN Kemendikbud. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
  13. Irianto, P. O., & Febrianti, L. Y. (2017). Pentingnya penguasaan literasi bagi generasi muda dalam menghadapi MEA. Proceedings Education and Language International Conference, 1(1).
  14. Ningsih, H. S., & Alpusari, M. (2019). Identifikasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Literasi Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah.Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 122-126.
  15. Putri, A. A., Putri, A. D. P., & Hikmawaty, L. (2021). Pemanfaatan Gawai untuk Meningkatkan Literasi Digital Dalam Pembelajaran di Era Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multidisiplin, 4, 200-204.
  16. Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  17. Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.
  18. Sukirno, S., Kenedi, A. K., & Nelliarti, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Literasi Informasi Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Project Based Learning. Prosiding Seminar Nasional Peningkatan Mutu Pendidikan, 1(1), 435-439.
  19. Syafitri, R. A., Anggraini, S.A., & Saragi, S. M. (2021). Analisis Keefektifan Penerapan Aplikasi AKSI (Assesmen Kompetensi Siswa Indonesia) di SD Negeri 130002 Kec. Sei Tualang Raso, Kota Tanjung Balai. Dirasatul Ibtidaiyah, 1(2), 185-197. https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v1i2.4716
  20. Ulfa, M., & Oktaviana, E. (2021). Peningkatan Kemampuan Berliterasi melalui Model Discovery Learning Berbantuan Media Pohon Literasi. Jurnal Basicedu, 5(6), 5204-5212.
  21. Zati, V. D. A. (2018). Upaya Untuk Meningkatkan Minat Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 4(1), 18-21. https://doi.org/10.24114/jbrue.v4i1.11539

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/DI


View My Stats

Flag Counter