Analisis Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar untuk Kelas IV, V dan VI

Sapirin Nasution* - 
The purpose of implementing the Islamic religious education curriculum in schools is to instill faith, noble morals and religious practice and other basic sciences, such as reading, writing, arithmetic, mathematics, Pancasila and character and the basics of general knowledge and arts, as the basis for continue to higher education. The subject of Islamic Religious Education is one of the subjects that must be taught and obtained by every student from primary, junior high and high school education to continuing to college. The curriculum provides opportunities and opportunities for the world of education to equip students with a content of religious values in accordance with content standards, competency standards, basic competencies and graduation standards for Islamic Religious Education at every level of education. The existence of Islamic religious subjects in schools is expected to produce future generations of the nation who are capable of science and technology and strong in religious values to be applied in their environment.

Keywords : Analisis, Kurikulum PAI, Sekolah Dasar

  1. Ali Mudlofir, Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Rajawali Pers, 2012.
  2. Amin Haedari, Pendidikan Agama di Indonesia: Gagasan dan Realitas, Jakarta: Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan, 2010.
  3. Asfiati, Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Berorientasi pada Pengembangan Kurikulum 2013, Bandung: Citapustaka Media, 2014.
  4. Choirul Fuad Yusuf, Kajian Peraturan dan Perundang-Undangan Pendidikan Agama Pada Sekolah, Jakarta: Pena Citasatria, 2008.
  5. Daulay, Haidar Putra, dan Nurgaya Pasa, Pendidikan Islam dalam Lintasan Sejarah: Kajian dari Zaman Pertumbuhan sampai Kebangkitan, Jakarta: Kencana, 2014.
  6. Daulay, Haidar Putra, Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia Edisi Revisi, Jakarta: Kencana, 2012.
  7. E. Mulyasa, Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013.
  8. ………., Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, Karakteristik, dan Implementasi, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2004.
  9. ………, Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan: Sebuah Panduan Praktis, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006.
  10. ………, Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan: Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
  11. Eveline Siregar dan Hartini Nara, Teori dan Pembelajaran, Bogor: Ghalia Indonesia, 2010.
  12. Iskandar, Psikologi Pendidikan: Sebuah Orientasi Baru, Ciputat: Gaung Persada Press, 2009.
  13. Istarani, Kurikulum Sekolah Berkarakter: Untuk Revolusi Pengajaran, Medan: Media Persada, 2012.
  14. Lias Hasibuan, Kurikulum & Pemikiran Pendidikan, Jakarta: Gaung Persada, 2010.
  15. M.A. Maksum, Khazanah Pendidikan Agama Islam: Untuk Kelas IV Sekolah Dasar, Solo: Tiga Serangkai Pustaka Mandiri, 2007.
  16. Mahmud, Pemikiran Pendidikan Islam, Bandung: Citapustaka Setia, 2011.

Open Access Copyright (c) 2020 Sapirin Nasution
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics View My Stats

Editorial Office:

Pascasarjana UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan; 

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang 22733 Padangsidimpuan, North Sumatera, Indonesian.

Phone: (+62) 634  22080  Faximili: (+62) 634 24022 e-mail: studimultidisipliner01@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.