ETIKA PESERTA DIDIK DALAM PENDIDIKAN ISLAM (TELAAH TERHADAP KITÂB AL-’ILM KARYA MUHAMMAD SALIH AL-’USAIMIN)

Ihsan Fauzi Dalimunthe* -  Kementerian Agama Tapanuli Selatan, Indonesia
This research, intended to know how the ethics of learners and factors that affect the success and failure of learners according to Muhammad Salih al-Usaimin. This research is literature study by using text analysis. The results showed that: 1) Ethics of students is sincere intention, eradicate the ignorance, defend of Islam, tolerant, practice science, knowledge, be role models, be patient, respect the clergy, hold fast, thorough and consistent, and careful in understanding Qur'an and Hadith. 2) The factors driving success is piety, diligence, memorization, and mulazamah al-Ulama. While the inhibiting factor is spite, taqwa, knowledge, takabbur, fanatic, appear before mastering the material, and prejudiced bad.

Keywords : Etika; Peserta Didik; Pendidikan Islam

  1. Abdul Mujib dan Jusuf Mudzakir. Nuansa-nuansa Psikologi Islam. Jakarta: Raja Grafindo, 2001.
  2. Abdullah Idi dan Safarina Hd. Etika Pendidikan: Keluarga. Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2015.
  3. Abu Ahmadi dan Nur Uhbiyati. Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 1991.
  4. Abu Muhammad Iqbal. Pemikiran Pendidikan Islam; Gagasan-gagasan Besar Para Ilmuan Muslim. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.
  5. Abuddin Nata. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2010.
  6. al-’Azim, Muhammad Asyraf bin Amir.‘Aun al-Ma‘bud Syarh Sunan Abi Daud. Kairo: Dar al-Hadis, 2000.
  7. al-Asy’as, Sulaiman bin. Sunan Abi Daud. Kairo: Dar al-Fajr li al-Turas, 2010.
  8. Daulay, Haidar Putra. Pemberdayaan Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
  9. Departemen Agama Republik Judoneisa. Alquran dan Terjemahnya. Bandung: Penerbit Diponegoro, 2015.
  10. Desmita. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.
  11. Dimyati dan Mujiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Dirjen Perguruan Tinggi dan Depdikbud, 2002.
  12. Djali, Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
  13. Lukmanul Hakim, Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima, 2010.
  14. M. Arifin, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 2001.
  15. M. Ngalim Purwanto, Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.
  16. Margono, Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2004.
  17. Mestika Zed.Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2008.
  18. Moh. Roqib, Ilmu Pendidikan Islam Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga, dan Masyarakat. Yogyakarta: LKiS, 2009.
  19. Mudjiran, dkk. Perkembangan Peserta Didik. Padang: UNP Press, 2007.
  20. Muhammad Wahyu Nafis (ed).Kontekstualitas Ajaran Islam 70 Tahun Prof. Dr. H. Munawir Sjadzali, MA. Jakarta: Paramadina, 1995.

Open Access Copyright (c) 2018 Ihsan Fauzi Dalimunthe
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics View My Stats

Editorial Office:

Pascasarjana UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan; 

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang 22733 Padangsidimpuan, North Sumatera, Indonesian.

Phone: (+62) 634  22080  Faximili: (+62) 634 24022 e-mail: studimultidisipliner01@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.