Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Tunagrahita Di SLB C Muzdalifah Medan

Darliana Sormin (FAI UMTS Padangsidimpuan, Indonesia)
Intan Kumalasari (Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan, Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


This study is a qualitative research by describing the method in teaching Islamic studies in SLB C Muzdalifah Medan. Sources of data in this study are two, primary data and secondary data. The primary source is the data that was obtained directly from SLB C Muzdalifah Medan field and secondary data are books of Islamic Education and all theories of child mental retardation. Techniques of data collection by interview, observation, and documentation. Data analysis techniques are using data reduction, data display, and conclusion. Based on the results of this research, the methods used in teaching Islamic studies are lecture, demonstration, discussion, stories and exercises/ drills

Full Text:

PDF [INDONESIA]

References


Ahmad, Abdul Qadir. Metodologi Pengajaran Agama Islam, Cet 2. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.

Bungin, M. Burhan. Penelitian Kualitatif, Cet I. Jakarta: Kencana, 2008.

Daradjat, Zakiah. Ilmu Pendidikan Islam, Cet I. Jakarta: Bumi Aksara, 1996.

Delphie, Bandi. Bimbingan Perkembangan Perilaku Adaptif Siswa Tunagrahita Dengan Memanfaatkan Permainan Terapiutik Dalam Pembelajaran. Desertasi pada PPs Universitas Pendidikan Indonesia Bandung, 2005.

. Psikologi Perkembangan; Anak Berkebutuhan Khusus, Cet I. Bandung: PT. Intan Sejati Kelaten, 2009.

. Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Setting Pendidikan Inklusi, Cet 1. Bandung: PT Intan Sejati Klaten, 2009.

Direktorat Pendidikan Luar Biasa. Pedoman Pengelolaan Sekolah Berbasis Kecakapan Hidup Pada Pendidikan Khusus. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2001.

Efendi, Mohammad. Psikopedagogik Anak Berkelainan, Cet I. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Lubis, Saiful Akhyar. Profesi Keguruan; Konsep-konsep Dasar Aplikasi Kemampuan Guru Dalam Mendesain Pembelajaran dan Pengembangan Kurikulum, Mengembangkan Proses Pembelajaran, serta Menilai Proses dan Hasil Pembelajaran. Bandung: Citapustaka Media Perintis. Cet I

Masganti, Perkembangan Peserta Didik, Cet I. Medan: IKAPI, 2012.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif, Cet I. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

Narbuko, Cholid et. al. Metodologi Penelitian, Cet I.. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2003.

Nur’aeni. Intervensi Dini Bagi Anak Bermasalah, Cet I. Jakarta: Rineka Cipta, 1997.

Rakhmat, Jalaluddin. Metode Penelitian Komunikasi, Cet I. Bandung: Remaja Rosydakarya, 1991.

Syafaruddin, et. al. Ilmu Pendidikan Islam; Melejitkan Potensi Budaya Umat, Cet I. Jakarta: Hijri Pustaka Utama, 2006.

Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam, Cet I. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000.

Yusuf, S. Psikologi Perkembangan Anak Remaja, Cet I. Bandung: Rosdakarya, 2005.




DOI: https://doi.org/10.24952/tazkir.v5i1.1596

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Sosial dan Keislaman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Institute for Research and Community Services; Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan.

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang 22733 Padangsidimpuan, Sumatera Utara, Indonesia.
Phone: (+62) 634  22080  Faximili: (+62) 634 24022
e-mail: lppm@uinsyahada.ac.id

 

Free counters!

View My Stats