The Development of PISA Type Evaluation Instruments with Ethnothematic Characteristics of Kudus Local Islamic Culture

Mulyani Putri Wulandari (IAIN KUDUS, Indonesia)
Arghob Khofya Haqiqi (IAIN KUDUS, Indonesia)

Abstract


This study aims to determine the development and feasibility of the PISA type evaluation instrument with the ethnomathematical characteristics of the local Islamic culture of Kudus. This evaluation instrument is more appropriate if used at the time of learning evaluation. By using this evaluation instrument, students do not only study mathematics, but also about Islamic culture in Kudus. The type of research used is Research and Development with the ADDIE model. The results of this study are in the form of an evaluation instrument product of the PISA type with the ethnomathematical characteristics of the local Islamic culture of Kudus in class VII mathematics is sets, lines and angles, rectangles and triangles, and the results of the product feasibility test obtain the same CVR value of 1, because all validators assigns an essential value (E) to each instrument. So that the results obtained state that the instrument is valid, and the conclusion states that the instrument is suitable for use without revision. After being declared feasible without revision, then a small and large trial was carried out using 4 feasibility tests, namely validity test, reliability test, difficulty level test, and discriminatory power test. With the results of the calculation of small and large trials using validity and reliability tests, the results are both valid and reliable. So that it can be categorized as feasible and can be used in the evaluation of class VII mathematics learning.

Keywords


Learning Evaluation; PISA; Ethnomathematics; Kudus Local Islamic Culture.

Full Text:

PDF

References


Fakhriyana, Dina, Mardiyana, dan Dyah Ratri Aryuna. (2018).Analisis Kemampuan Literasi Matematika Dalam Memecahkan Masalah Model Programme For International Student Assessment (PISA).Jurnal Pendidikan Matematika dan MatematikaVol 2 (6)425-427.

Fityana,Isna Nur, Sarwanto, dan Sugiarto. (2017).Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Pada Pembelajaran IPA Berbasis Proyek Untuk Siswa SMP / MTs Kelas VII. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika (JMPF)Vol 7 (2) 25.

Hewi, La. dan Muh Shaleh. (2018). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assessment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Vol 4 (1) 35.

Irawan, Ari, dan Gita Kencanawaty. (2017). Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika. Journal of MedivesVol 1 (2) 79.

Magdalena, I., Fauzi, H. N., dan Putri, R. (2020).Pentingnya Evaluasi Dalam Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya. Jurnal Pendidikan dan SainsVol 2 (2)247-250.

Marbun, S. M., Th, S., & PdK, M. (2018). Psikologi Pendidikan. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Masamah, Ulfa.(2019). Pengembangan Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal Kudus. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus) Vol 1 (2) 130.

Ndiung, Sabina, dan Mariana Jediut. (2020).Pengembangan Instrumen Tes Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Sekolah Dasar Berorientasi Pada Berpikir Tingkat Tinggi. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan PembelajaranVol 10 (1) 105.

Nurafni,Atika, Heni Pujiastuti, dan Anwar Mutaqin. (2020).Pengembangan Bahan Ajar Trigonometri Berbasis Kearifan Lokal. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran SemarangVol 4 (1) 76.

Pratiwi, Anggi Aprilia Mohammad Mahfud Effendi, dan Siti Khoiruli Ummah. (2020). Pengembangan Instrumen Evaluasi Pembelajaran Matematika Tipe PISA Berkarakteristik Kebudayaan Lokal. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA Vol 6 (1)40-41.

Purnomo,Puji, dan Maria Sekar Palupi. (2016).Pengembangan Tes Hasil Belajar Matematika Materi Menyelesaikan Masalah yang Berkaitan dengan Waktu, Jarak dan Kecepatan untuk Siswa Kelas V. Jurnal Penelitian (Edisi Khusus PGSD)Vol 20 (2) 155.

Puspasari,Ratih. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie.Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran SemarangVol 3 (1) 143.

Ratna, Elis. (2014).Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia.

Richardo, Rino. (2020). Pembelajaran Matematika Melalui Konteks Islam Nusantara: Sebuah Kajian Etnomatematika di Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)Vol 3 (1) 88.

Sarwoedi, S., Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018).Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika RaflesiaVol 3 (2) 126.

Sulistiyono, Mundilarto, dan Heru Kuswanto. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Kerja Laboratorium Fisika Untuk Mengukur Sikap Dan Tanggung Jawab Siswa.Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF)Vol 9 (1) 48.

Wahyuni, Astri, Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). Peran Etnomatematika Dalam Membangun Karakter Bangsa: Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika Untuk Indonesia yang Lebih Baik. Prosiding pada Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v10i2.5482

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Mulyani Putri Wulandari, Arghob Khofya Haqiqi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com