Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-soal Operasi Bentuk Aljabar Di kelas VIII MTs N Siabu

Ayi Syahmi (, Indonesia)
Almira Amir (, Indonesia)

Abstract


The background of the problem in this study is the students 'mistakes in solving mathematical questions of Algebraic material which are seen from the results of tests, interviews and the percentage of students' mistakes in solving operational problems in Algebra form.

Based on the background of the research above, the purpose of this study is to find out the mistakes of students in solving the operational problems of algebraic form and the factors that influence students' mistakes in solving the algebraic forms of operating questions in class VIII MTsN Siabu.

This research was conducted at MTsN Siabu. Data analysis was carried out in the form of descriptive qualitative analysis, namely analyzing and presenting facts systematically. The technique used to collect data is tests and interviews. Furthermore, this study has primary data sources, namely class VIII MTsN Siabu and secondary data sources, namely the teacher of mathematics study class VIII MTsN Siabu.

The results of this study are the types of mistakes made by students in solving operating problems algebraic forms are strategy errors, translation errors, conceptual errors, calculation errors, and sign errors. Then the causes of errors made by students in completing algebraic forms of operating questions are internal factors and external factors.

Keywords


Identifikasi, Kesalahan, SoalMatematika, Aljabar

References


Alsa, Asmadi, 2004, Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif serta Kombinasinya dalam Peneltian Psikologi,Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Aunurrahman, 2012,Belajar dan Pembelajaran, Bandung, Alfabeta.

Ariesto Hadi Sutopo & Adrianus Arief, 2010, Terampil Mengolah Data Kualitatif dengan Nvivo, Jakarta: Kencana.

Arikunto, Suharsimi, 2003, Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi, 2003, Manajenen Penelitian, Jakarta: Rineka Cipta.

Azwar, Saifuddin, 2004, Metode Penelitian, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Departemen Agama RI, 2012, Al-Qur'an dan Terjemahnya, Jakarta Timur: CV Darus Sunnah.

Erman Suherman dkk, 2003, Strategi Pembelajaran Kontemporer, Bandung: UPI.

Hadjar, Ibnu, 1999, Dasar-dasar Metodologi Penelitian Kuantitatif dalam Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Hamzah B. Uno dan Masri Kuadrad, 2010, Mengelola Kecerdasan dalam Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.

Harahap, Kholijah, Wawancara pribari dengan Guru Matematika Siswa Kelas VIII MTsN Siabu, 9 Mei 2016 pukul 11.00 di Sekolah MtsN Siabu.

Indah Nursupriani, Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Memahami Mata Kuliah Aljabar Matriks (Pada Semester IV Tadris Matematika Tahun Akademik 2008/2009 di STAIN Cirebon (STAIN Cirebon, 2012)

Indonesian Wikipedia dikutip dari https://id.wikipedia.org/wiki/Identifikasipada hari Senin 18-04-2016 pukul 12.45.

Komaruddin dan Yooke Tjuparmah S. Komaruddin, 2006, Kamus Istilah Karya Tulis Ilmiah, Jakarta: Bumi Aksara.

Margono, S, 2004, Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2004.

Moleong, Lexy J, 2000, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyono, M, 2010, Psikologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta.

Nanang Priatna dan Tito Sukamto, 2015, Matematika untuk Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama, Bandung: Grafindo Media Pratama.

Nasir, Moh, 1988, Metode Penelitian, Jakarta: Ghalia Indonesia.

Purnama Sari, Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dengan Dua Variabel Kelas VIII MTs Islamiyah Hutagodang Kec. Sungai Kanan Kab. Labuhan Batu Selatan (IAIN Padangsidimpuan: 2014).Rangkuti, Ahmad Nizar, 2014, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Citapustaka Media.

Rini Dwi Lestari, Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Faktorisasi Suku Aljabar pada Kelas VIII SMP Negeri 1 Jaten Ajaran 2010/2011 (Universitas Sebelas Maret Surakarta: 2011), https://eprints.uns.ac.id/7202/1/192131011201112581.pdf, diakses 28 Mei 2016 pukul 12.48

Ruslan, Rosady, 2010, Metode Penelitian: Public Relations dan Komunikasi, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Slameto, 2013, Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi, Jakarta: Rineka Cipta.

Subagyo, Joko, 2004, Metode Penelitian dalam Teori dan Praktek, Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, Nana, 2001, Tuntunan Penulis Karya Ilmiah, Bandung: Sinar Baru Al-Gesindo.

Sugiyono, 2013, Metode Penelitian Kuantitaif Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih, 2012, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa, 2005, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.

Usman, Basyiruddin, Metodologi Pembelajaran Agama Islam, Jakarta: Ciputat Press.

Warsita, Bambang, 2009, Teknologi Pengajaran, Jakarta: Rineka Cipta Pres.




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v5i02.1542

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Ayi Syahmi, Almira Amir

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com