MODEL PEMBELAJARAN RECIPROCAL TEACHING KAITANNYA DENGAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIKA SISWA

Suparni Suparni ()

Abstract


To achieve the learning objectives expected, a teacher should be able to choose and use a learning model, because learning model will affect the learning process and student mathematical communication. In reciprocal teaching learning model there are four activities, namely: predicting, summarizing, asking questions, and explain again. This fourth activities undertaken by the students after the teacher show them how to predict, summarize, make inquiries and explain. This learning model is very well suited to improve student’s mathematics communication because students can interact direcltly without any embarrassment to his friends so that they can solve problems in complex because the student will share his ideas and discussing in group to solve the problem by connecting to every asped of it, can connect matter with other matter and the real world.


Keywords


Model Pembelajaran, Reciprocal Teaching, Komunikasi Matematis

Full Text:

PDF

References


Ahmad Nizar Rangkuti., Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, PTK dan Pengembangan, Bandung: Cita Pustaka Media, 2014.

Ahamad Susanto, Teori Belajar & Pembelajaran Sekolah Dasar, Jakarta: Kencana, 2013.

Anas Sudijono, Pengantar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.

Bambang Prasetyo dan Lina Miftahul Jannah, Metode Penelitian Kuantitatif dan Aplikasi, Jakarta: Rajawali Pers, 2011.

Bansu I. Ansari, Komunikasi Matematika Konsep dan Aplikasi, Banda Aceh: Pena, 2009.

Gusni Satriawati, Pembelajaran dengan Open Ended untuk Meningkatkan Pemahaman Dan Kemampuan Komunikasi Matematika siswa SMP, Jurnal Algoritma, Volume 1, NO, 2, 2005.

Hendriana, 2003, Meningkatkan Kemajuan Pengajuan Masalah dan Pemecahan Masalah Matematika dengan Pengajaran Terbalik (Reciprocal Teaching), http://www.pustakaskripsi.com/meningkatkan-kemampuan-pengajuan-masalah-dan-pemecahan-masalah-matematika-dengan-pembelajaran-terbalik. Diakses pada tanggal 02 April 2015 pukul 20.30 WIB.

Istarani & Muhammad, 50 tipe Pembelajaran Kooperatif, Jakarta: Media Persada, 2014.

Mulyana dan Endang, Metode Penelitian dan Terapan Bidang Pendidikan, Bandung: Alfabeta,2012.

Sadirman, Interaksi dan Motivasi Belajar dan Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.

Sudjana, Metode Statistika, Jakarta: Tarsito, 2002.

Sugiyono, Statistik Untuk Penelitian, Bandung: Alfabeta,2011

Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2007.

Trianto, Model-Model Pembelajaran Inovatif Beriorentasi Kontruktivistik, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2007.

Utari Sumarmo, Kemampuan matemati, http://ceritabersama-tali-blogspot.com/2015/02/kemampuan-matematik.html?m=1 diakses pada tanggal 21 Mei 2015 pukul 15:24 WIB.

Wahyudin, Pembelajaran dan Model-Model Pembelajaran, Jakarta: IPA Abong, 2008.




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v4i01.1227

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Suparni Suparni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com