Mengkonstruksikan Konsep Identitas Dan Peran Gender Pada Anak melalui Pembelajaran di Ranah PAUD

Nur Imam Mahdi Nurul Zahriani JF (, Indonesia)

Abstract


Artikel ini ditulis dalam rangka mengkonstruksikan konsep identitas dan peran gender pada anak melalui pembelajaran di PAUD, yang dimaksudkan sebagai langkah awal dari pendidikan seks dan paling utama membangun pondasi dasar bagi anak dalam membentuk kepribadian diri dan mengoptimalkan potensi diri mereka demi masa depan sesuai dengan identitas dan peran gender yang baik dan tepat. Jenis penulisan dalam artikel yaitu penelitian kualitatif menggunakan library research (kajian pustaka) dengan metode content analysis sebagai alat analisis data. Deskripsi hasil menunjukkan banyak hal yang mempengaruhi proses konstruksi konsep identitas dan peran gender pada anak, faktor-faktor yang meliputi fase perkembangan dan strategi belajar anak di sekolah.

Kata kunci: Mengkonstruksikan, Identitas & Peran Gender, Anak, Pembelajaran.

Abstract: This article was written in order to constructing gender and role a child trough learning at PAUD, to be first step in a sexual education and ultimately to build a basic foundation for a child’s forming personality and optimize their potensial in appropriate gender identities and roles. The type of writing this artikel is qualitative research using library research with contet analysis as a data analisis tool. The describtion of the results shows many things that influence the construction process of the concept of identity and gender roles in children which includes the palacement of the concept identity and gender roles towards children and factors such as the development phase and learning strategis of children in school.

Key word: constructing, gender identity and roles, children, learning

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24952/gender.v4i1.2831

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Kajian Gender dan Anak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Flag Counter