TRADISI PENDIDIKAN MADRASAH

Mesini - Mesini* -  Kantor Kementerian Agama Kabupaten Deli Serdang, Indonesia

Abstract

 

This paper aims to examine the tradition of madrassas both in the historical context of their establishment, in Indonesia, the modernity of madrasas, the opportunities and challenges of madrasas in the Covid-19 Era. This research is library research by analyzing the madrasah concept descriptively. To facilitate this research, the researcher collected books and articles that lead to madrasas. Next, check and provide an analysis of the book. The results of this research indicate that the tradition of madrasa education is an important part to be traced continuously. Madrasas have dynamics such as opportunities and challenges that must be faced optimistically during the Covid-19 pandemic. Also, the development of madrasas cannot be separated from the study of traditions. Starting from history, its development to the opportunities and challenges.

 


 

 

Abstrak

 

Tulisan ini bertujuan untuk meneliti tradisi madrasah baik dalam konteks sejarah berdirinya, di Indoonesia, kemoderenan madrasah, peluang dan tantangan Madrasah di Era Covid-19. Penelitian ini merupakan penelitian pustaka dengan menganalisis konsep madrasah secara deskriptif. Dalam mempermudah penelitian ini peneliti melakukan pengumpulan buku-buku dan artikel yang mengarah pada madrasah. Selanjutnya dilakukan pengecekan dan memberikan analsisi terhadap buku tersebut. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tradisi pendidikan madrasah merupakan bahagian penting yang untuk ditelusuri secara terus menerus. Madrasah memiliki dinamika seperti peluang dan tantangan yang harus dihadapi dengan optimis di masa pandemi covid-19. Selain itu, perkembangan madrasah tidak bisa dilepaskan dari kajian tradisinya. Mulai dari sejarah, perkembangannya hingga peluang dan tantangannya.

 

Keywords : Keywords: tradition; education; madrasah.

  1. Akhiruddin, K. (2015) ‘Lembaga Pendidikan Islam di Nusantara’, Jurnal TARBIYA.
  2. Al-mishri, D. A. N. I. B. N. N. et al. (no date) ‘Asosiasi Dosen DPK UIN Sunan Gunung Djati Bandung’, (0554).
  3. García Reyes, L. E. (2013) ‘済無No Title No Title’, Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), pp. 1689–1699.
  4. Kosim, M. (2007) ‘Madrasah di Indonesia (Pertumbuhan dan Perkembangan)’, Tadris, 2(1Kosim, M. (2007). Madrasah di Indonesia (Pertumbuhan dan Perkembangan). Tadris, 2(1), 41–57.), pp. 41–57.
  5. Mahdi, I. M. (2020) ‘PERNIKAHAN DINI WANITA YANG BERSATUS PEWARIS HARTA “TUNGGU TUBANG” (Studi Kasus Pada Masyarakat Suku Semendo Darat Ulu Kabupaten Muara Enim Sumatera Selatan)’, ADHKI: Journal of Islamic Family Law, 1(2), pp. 39–57. doi: 10.37876/adhki.v1i2.17.
  6. Saepurohman (2019) ‘TRADISI AURODAN DI UJUNG SELATAN GARUT JAWA BARAT Saepurohman UIN Sunan Gunung Djati Bandung Jl . A . H . Nasution 105 Cibiru Kota Bandung Email : saepurohman1980@gmail.com Abstrak penting Kebudayaan bagi merupakan bangsa unsur untuk suatu menunjukkan Eks’, Al-Tsaqafa: Jurnal Peradaban Islam, 16(01).
  7. Salahuddin, M. (2013) ‘Reposisi Dan Eksistensi Madrasah Salafiyah Di Era Global’, Cendekia: Jurnal Kependidikan dan Kemasyarakatan, 11(2), p. 215. doi: 10.21154/cendekia.v11i2.201.
  8. Sauri, S. (2020) ‘Sejarah Perkembangan Bahasa Arab Dan Lembaga Islam’, INSANCITA: Journal of Islamic Studies in Indonesia and Southeast Asia, 5(1), pp. 73–88. Available at: http://journals.mindamas.com/index.php/insancita/article/view/1332/1159.

Open Access Copyright (c) 2021 Mesini - Mesini
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Forum Paedagogik

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733 e-mail: paedagogikftikiain@gmail.com

Link Jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/JP  

P-ISSN: 2086-1915 | E-ISSN 2721-8414

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats