PENINGKATAN HASIL BELAJAR SUBTEMA RUKUN DALAM PERBEDAAN MELALUI MODEL MAKE A MATCH PADA PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR

Nazran Azizan Azizan

Abstract


The low learning outcomes was caused by the lack of teacher’s creativity in applying a learning model when the learning process took place. The purpose of this study was to show variations in learning in order to achieve optimal learning outcomes. This research used Classroom Action Research by applying 4 phases, namely planning, implementing, observing, and reflecting. The study result explained that there was an increase in teacher’s activity 73,25% and student activity 74,5%. Then the learning outcomes of students in cycle I got 55,43% and cycle II got 84,78%. This meant an increase of 29,35%. Obtaining these results could be concluded that the application of the make a match model could improve activities and outcomes of student’s learning in the thematic subjects in harmonious sub-themes in sixth grade MIN 3 city Medan academic year2019/2020.


Keywords


Learning outcome, Make a match model, Thematic learning

Full Text:

PDF

References


Aliputri, D. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(1A), 70–77. http: ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD.

Arikunto, S. (2005). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Ginting, M. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Make a Match Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SD Negeri 106163 Bandar Klippa. Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED, 5(2), 49–55. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/elementary/article/view/4468/3912.

Harahap, N. (2017). Efforts to Increase Activity and Results of Math Students Learning Through Aplication Model Make a Match Type Cooperative Learning Primary Class VI SD Negeri 168432 Tebing Tinggi. Elementary School: Journal PGSD FIP UNIMED, 7(3), 453–466.

https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/elementary/article/view/8184/6827.

Isnarofik, M. B. (2017). Upaya Meningkatkan Rasa Ingin Tahu dan Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Pembentukan Tanah Melalui Model Pembelajaran Make a Match. Dinamika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 42–46. Retrieved from http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/Dinamika/article/view/3860/2299#.

Juhji. (2017). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Primary, 9(1), 9–16. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/primary/article/view/313/312.

Kaharuddin, A. (2018). Keefektifan Model Make A Match dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 11(1), 13–23. http://ejournal.uin-

malang.ac.id/index.php/madrasah/article/view/5563/pdf.

Khoirudin, M. (2019). Model Pembelajaran Make a Match Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Mendeskripsikan Nilai Juang Pancasila Sebagai Dasar Negara Pada Siswa Kelas VI SDN 1 Guwotirto Tahun Pelajaran 2013/2014. Elementary School, 6(2), 190–195. https://journal.upy.ac.id/index.php/es/article/view/279.

Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Lestari, A. A., & Muhajir, H. J. S. (2019). Keefektifan Model Make a Match Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pelajaran IPA Tema 5 Kelas V SDN Jatingaleh 01 Semarang. Elementary School, 6(2), 139–144. https://journal.upy.ac.id/index.php/es/article/view/273.

Murni, W. (2010). Evaluasi Pembelajaran Kompetensi dan Praktik. Yogyakarta: Nuha Litera. Salim, & Syahrum. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Medan: Citapustaka Media.

Siregar, P. S., & Hatika, R. G. (2019). Ayo Latihan Mengajar: Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar (Peerteaching dan Microteaching). Yogyakarta: Deepublish.

Tiyasa. (2018). Pengaruh Cooperative Learning tipe Make a Match Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 4(1), 13–

http://jipd.uhamka.ac.id/index.php/jipd/article/view/75/36.

Wandy. (2017). Metode Pembelajaran Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 3(1), 109–116.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Forum Paedagogik Jurnal Pendidikan Agama Islam

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733 e-mail: paedagogikftikiain@gmail.com

ISSN Print: 2086-1915 ISSN ONLINE


Free counters!