IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN POE DI SEKOLAH DASAR

Salsabila Salsabila (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Indonesia)
Nisha Marina (Universitas Terbuka Medan, Indonesia)
Marhamah Marhamah (Universitas Terbuka Medan, Indonesia)

Abstract


Abstract

Activeness during the learning process occurs when the teacher can create a lively learning atmosphere. Students can easily understand the material presented by the teacher by applying a learning model, so that learning outcomes can be achieved based on the learning objectives set. This study aims to improve the thematic learning outcomes of fourth-grade students using the POE model and find out their responses to using the model. The sample of this study amounted to 26 students consisting of 9 boys and 17 girls. The research design uses Kurt Lewin's classroom action research model to plan, implement, observe, and reflect. They were collecting data using observation, tests, and interviews. Data were analyzed descriptively with qualitative and quantitative approaches with the help of STATCAL software. The results showed that the pre-cycle learning completeness score was 7,7%, increased in the first cycle to 46,1%, and increased again to 88,4% in the second cycle. The minimum criteria for student completeness are >75, and the classical percentage is >80. The POE model can make students active in their learning. Students' responses in the interview were happy to learn because the teacher provided motivation and rewards, thus creating enthusiasm always to compete to be the best. Meanwhile, the teacher's response stated that POE could be used as a practical learning model to improve student learning outcomes because the steps stimulate students to think critically in predicting, observing, and explaining from observations.

Keywords: Learning Model, POE (predict-observe-explain), Thematic Learning Outcomes.

Abstrak

Keaktifan pada saat proses pembelajaran terjadi apabila guru mampu membuat suasana pembelajaran hidup dan siswa dapat memahami dengan mudah materi yang disajikan guru dengan menerapkan model pembelajaran, sehingga hasil belajar dapat tercapai berdasarkan tujuan pembelajaran yang telah ditetapkan. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar tematik siswa kelas IV-C menggunakan model POE dan mengetahui respon mereka dalam penggunaan model tersebut. Sampel penelitian ini berjumlah 26 siswa yang terdiri dari 9 laki-laki dan 17 perempuan. Desain penelitian menggunakan penelitian tindakan kelas model Kurt Lewin yang terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Pengumpulan data menggunakan observasi, tes, dan wawancara. Data dianalisis secara deskriptif dengan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan bantuan software STATCAL. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai ketuntasan hasil belajar prasiklus sebesar 7,7%, dan mengalami peningkatan pada siklus I menjadi 46,1% dan meningkat lagi menjadi 88,4% pada siklus II. Kriteria minimal ketuntasan persiswa adalah >75 dan persentase klasikal adalah >80. Model POE dapat membuat siswa aktif dalam belajarnya. Respon siswa pada saat wawancara mereka senang belajar karena diberikan motivasi serta reward, sehingga menimbulkan semangat untuk selalu berlomba-lomba menjadi yang terbaik. Sedangkan respon guru mengatakan bahwa POE bisa dijadikan model pembelajaran yang jitu untuk meningkatkan hasil belajar siswa karena langkah-langkahnya merangsang siswa untuk berpikir kritis dalam memprediksi, mengamati, serta mampu menjelaskan dari hasil pengamatan.

Kata Kunci: Model Pembelajaran, POE (predict-observe-explain), Hasil Belajar Tematik


Full Text:

PDF

References


REFERENSI Aida, T. N., Anggoro, S., & Andriani, A. (2019). Analisis Berpikir Kritis Siswa Melalui Model Poe (Predict-Observe-Explain) di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 2(2), 164–172. Diambil dari http://jurnal.unma.ac.id/index.php/jee/article/view/1496 Alfiyanti, I. F., Jatmiko, B., & Wasis. (2020). The Effectiveness of Predict Observe Explain (POE) Model with PhET to Improve Critical Thinking Skills of Senior High School Students. Studies in Learning and Teaching, 1(2), 76–85. https://doi.org/10.46627/silet.v1i2.34 Anpariza, D., & Fitria, Y. (2021). Pengaruh Strategi POE Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1492–1501. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.965 Arikunto, S. (2018). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. Arikunto, Suharsimi. (2005). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. Banawi, A., Sopandi, W., Kadarohman, A., & Solehuddin, M. (2019). Prospective Primary School Teachers’ Conception Change on States of Matter and Their Changes through Predict-Observe-Explain Strategy. International Journal of Instruction, 12(3), 359–374. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12322a Budi, Novanto, Y. S., & Anitra, R. (2021). RESPON SISWA TERHADAP MODEL PEMBELAJARAN POE DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SD. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(2), 278–282. Diambil dari http://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/view/5508/3363 Budiman, D. M. (2019). Implementasi Model Pembelajaran POE (Predict, Observe, Explain) dengan Mengintegrasi Teknologi dalam Mengkonstruk Technological Literacy Mahasiswa Calon Guru IPA Sekolah Dasar. DIDAKTIKA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 15–22. https://doi.org/10.21831/didaktika.v2i1.28093 Fathiara, A., Badarudin, B., & Muslim, A. H. (2019). MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN GEMAR MEMBACA PESERTA DIDIK MELALUI MODEL PREDICT OBSERVE EXPLAIN BERBASIS LITERASI. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 92. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v4i2.1863 Fatwadi, A., Gummah, S., & Prasetya, D. S. B. (2019). Implementation of POE Learning Model with Worksheets Assistance to Improve Students’ Activities and Learning Outcomes. Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika, 7(1), 10. https://doi.org/10.33394/j-lkf.v7i1.1907 Fitriana, A. W., & Yuberti, Y. (2019). Pembelajaran Fisika Berbasis PEO (Predict-Observe-Explain) Menggunakan Metode Eksperimen Ditinjau dari Pemahaman Konsep Fisika. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 254–261. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i2.4350 Hermita, N., Dewi, R., Alpusari, M., Noviana, E., Kurniaman, O., Antosa, Z., … Putra, E. D. (2019). Improvement of Elementary School Critical Thinking Skills Through the POE Learning Model (Predict-Observe-Explain) on Natural Resource Material. Journal of Physics: Conference Series, 1351(1), 012076. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1351/1/012076 Ijirana, I., & Wahyuni, S. (2019). The Chemistry Competency Achievement of SMA Negeri 7 Palu Students Using Predict, Observe, and Explain (POE) Learning Model. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 1(1), 9–14. https://doi.org/10.23917/ijolae.v1i1.7474 Islamiyah, B. M. W., Al Idrus, S. W., & Anwar, Y. A. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Predict, Observe and Explain (POE) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Chemistry Education Practice, 2(2), 14. https://doi.org/10.29303/cep.v2i2.1294 Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The Action Research Planner. Singapore: Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-4560-67-2 Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers. Kurniawati, H. A., Erriska, R. R., & Prasetyo, Z. K. (2020). Development of POE and SETS Based Science E-Module to Facilitate Creative Thinking Skill and Collaboration Skill. Proceedings of the International Conference on Educational Research and Innovation (ICERI 2019), 122–126. Paris, France: Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200204.022 Larasati, L., Poerwanti, J. I. S., & Surya, A. (2018). IMPROVED CRITICAL THINKING SKILLS ON SCIENCE LEARNING BY APPLLYNG THE PREDICT, OBSERVE, EXPLAIN (POE) MODEL. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 1(1), 403–413. https://doi.org/10.20961/shes.v1i1.23440 Lubis, M. A., Hamidah, & Azizan, N. (2022). Model-model pembelajaran PPKn di SD/MI : teori dan implementasinya untuk mewujudkan pelajar Pancasila. Yogyakarta: Samudra Biru. Maulida, R. A. N., Kusumawati, I., & Wijaya, A. K. (2018). Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum IPA Berbasis Model Pembelajaran POE (Predict Observe Explain) Pada Materi Usaha dan Energi. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 3(1), 14. https://doi.org/10.26737/jipf.v3i1.332 McNiff, J., & Whitehead, J. (2006). ALL YOU NEED TO KNOW ABOUT Action Research. London: Sage Publications. Mitasari, D., Adha, I., & Fitriyana, N. (2020). EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN PREDICT, OBSERVE, EXPLAIN (POE) PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMP NEGERI SELANGIT. Journal of Mathematics Science and Education, 2(2), 60–67. https://doi.org/10.31540/jmse.v2i2.528 Novanto, Y. S., Anitra, R., & Wulandari, F. (2021). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN POE TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP IPA SISWA SD. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 205–211. Diambil dari http://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/view/4665/2795 Nuraeni, N. (2019). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN (POE) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(1), 1–11. https://doi.org/10.31949/educatio.v5i1.8 Nurbaiti, N., Kosim, K., & Taufik, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Predict-Observe-Explain (POE) Berbantuan Simulasi Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 6(1), 146–152. https://doi.org/10.29303/jpft.v6i1.1456 Nurhaliza, N., Maharani, L., & Putra, R. W. Y. (2020). Development Of Module Teaching Materials With Predict - Oberve - Explain (POE) Models Based On Gamification On Triangle Materials. Mathematics Education Journal, 3(2), 100. https://doi.org/10.22219/mej.v3i2.11051 Nurhuda, Lukito, A., & Masriyah. (2018). Effectiveness of Cooperative Learning Instructional Tools With Predict-Observe-Explain Strategy on the Topic of Cuboid and Cube Volume. Journal of Physics: Conference Series, 947(1–5), 012052. https://doi.org/10.1088/1742-6596/947/1/012052 Pamungkas, M. S. H., Mulyani, S., & Saputro, S. (2017). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN POE DENGAN METODE PRAKTIKUM UNTUK MENINGKATKAN RASA INGIN TAHU DAN PRESTASI BELAJAR KIMIA SISWA. PAEDAGOGIA, 20(1), 46. https://doi.org/10.20961/paedagogia.v20i1.16596 Parnawi, A. (2020). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Deepublish. Pratiwi, Y. D., Bintartik, L., & Putra, A. P. (2020). Development of POE Learning Model-Based Booklet for Elementary School. Proceedings of the 1 st International Conference on Information Technology and Education (ICITE 2020), 277–284. Paris, France: Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201214.249 Qomariah, Y. N., & Supardi, Z. A. I. (2021). Efektifitas Penerapan Model Pembelajaran Predict Observe Explain untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA dengan Metode Library Research. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 49–56. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.49-56 Rahmawati, T. A., Supardi, Z. A. I., & Hariyono, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video dengan Model POE (Predict Observe Explain) untuk Melatihkan Keterampilan Proses IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1232–1242. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2267 Restami, M. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran POE (PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN) Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 16(1), 11. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v16i1.16673 Rini, A. P., Suryani, N., & Fadhilah, S. S. (2018). Development of the Predict Observe Explain (POE)-based on Thematic Teaching Materials for IV Grade Students of Elementary School. Proceedings of the International Conference of Communication Science Research (ICCSR 2018), 94–98. Paris, France: Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/iccsr-18.2018.21 Rosdianto, H., Murdani, E., & Hendra. (2017). Implementasi Model Pembelajaran Poe (Predict Observe Explain) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Hukum Newton. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(1), 55–59. Diambil dari https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jpf/article/view/6899/5924 Safitri, E., Kosim, K., & Harjono, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Predict Observe Explain (POE) Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa SMP Negeri 1 Lembar Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5(2), 197–204. https://doi.org/10.29303/jpft.v5i2.825 Salim, & Syahrum. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Medan: Citapustaka Media. Stringer, E. T., Christensen, L. M., & Baldwin, S. C. (2010). Integrating teaching, learning, and action research: enhancing instruction in the K–12. California: SAGE Publications. Suwandi, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dan Penulisan Karya Ilmiah. Surakarta: FKIP UNS Surakarta. Ulfa, N., Witarsa, R., & Rianti, W. (2021). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Predict Observe Explain terhadap Pemahaman Konsep Sains Siswa di Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 598–607. Diambil dari https://ojs.unm.ac.id/JIKAP/article/view/23324/11989 Ulpa, S. U., Hidayat, S., & Nuraini, N. (2019). Pemberdayaan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII Melalui Model Pembelajaran Predict Observe And Explain (Poe). Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 3(1), 43–48. Diambil dari https://jurnal.um-palembang.ac.id/dikbio/article/view/1187 Utama, E. G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran POE (Predict, Observe and Explain) Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa SD Kelas V ditinjau dari Keterampilan Metakognitif. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(2), 46. https://doi.org/10.26737/jpdi.v4i2.1364 Wardani, I. G. A. K. (2004). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka. Wilujeng, I., & Putri, T. S. Y. (2020). Development of SETS E-Module Integrated with POE Model for Science Learning. Journal of Educational Science and Technology (EST), 6(2), 252–264. https://doi.org/10.26858/est.v1i1.14735 Wulandari, I. M., Anwar, Y., & Savalas, R. (2018). Penerapan Model POE (Predict-Observe-Explain) dengan Pendekatan Chemoentrepreneurship pada Materi Pokok Hidrokarbon terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XI MIA di MAN 2 Mataram. Chemistry Education Practice, 1(1), 34. https://doi.org/10.29303/cep.v1i1.1628




DOI: https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v2i1.5615

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

 ALAMAT JURNAL:

Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan 22733

e-mail: dirasatulibtidaiyah@uinsyahada.ac.id 

 P-ISSN: 2797-4588      E-ISSN: 2797-2410

Web journal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/IBTIDAIYAH/index 

 

     


Statistic Of Dirasatul Ibtidaiyah