MODEL PENCITRAAN POLITIK PAN TAHUN 2009-2014

ANANG ANAS AZHAR* -  Doktor Komunikasi Islam UIN-SU/Pengajar FIS UIN-SU, Indonesia
This research is assessing the imagery of political model of the Amanat National Party (PAN) on 2009-2014. The political imagery model aims to convince and affecting voters by means of imparting positive opinion to the society on which party imaged. This research used a qualitative approach with descriptive method, and the data collection by using interview, observation and documentation. This research showed some results. First, this party used channel, mass communication, interpersonal communication, and communication beyond the room in order to increase political imagery PAN. Secondly, PAN in Labuhan Batu Selatan did the imagery through the use of the media newspapers, realized their programs as needed by community, as consolidated party, regeneration, attributes, socialization, and the action in the field. The Last model is by using interpersonal communication and did the real programs of PAN in the field

Keywords : Imagery, Politics, Amanat National Party (PAN)

  1. Alfian, M. Alfan. Menjadi Pemimpin Politik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2009.
  2. Ardial. Komunikasi Politik. Jakarta: Indeks, 2010.
  3. Ardianto, Elvinaro dkk. Komunikasi Pengantar; Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2007.
  4. Arifin, Anwar. Komunikasi Politik: Paradigma, Teori, Aplikasi, Strategi Komunikasi Politik Indonesia. Jarkarta: PT. Balai Pustaka, 2003.
  5. __________. Politik Pencitraan - Pencitraan Politik. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2014.
  6. Liddle, R. Wiliam. Partisipasi dan Partai Politik di Indonesia Pada Awal Orde Baru. Jakarta: PT. Pustaka Utama Grafiti, 1992.
  7. Bahar, Nasril. “Kembali Kepada Jati Diri PAN” dalam Fraksi PAN: Wujudkan Amanat Rakyat. Jakarta: Fraksi PAN Publisher, 2014.
  8. Basuki, Heru. Penelitian kualitatif: Untuk Ilmu-Ilmu Kemanusiaan dan Budaya. Jakarta: Universitas Gunadarma, 2006.
  9. Biagi, Shirley. Media Imfact: an Introduction to Mass Media, 3rd ed. New York: Wadsworth Publishing Company, 1995.
  10. Bogardus, Emori S. The Marketing Public Opinion. New York: Associantion press, 1991.
  11. Bungin, Burhan. Analisa Data Penelitian Kualitatif: Pemahaman Filosofis Ke Arah Penguasaan Model Aplikasi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2003.
  12. Cangara, Hafied. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 1998.
  13. ___________. Komunikasi Politik: Konsep, Teori, dan Strategi. Jakarta: Rajawali Pers, 2008.
  14. ___________. Perencanaan dan Strategi Komunikasi. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2013.
  15. Dhal, Robert, A. Analisis Politik Modern, Terj. Mustafa Kamil Ridwan. Jakarta: PT Bumi Aksara, 1994.
  16. Danial, Akhmad. Iklan Politik TV: Modernisasi Kampanye Politik Pasca Orde Baru. Yogyakarta: Lkis, 2009.
  17. Darmawan, Ikhsan. Mengenal Ilmu Politik. Jakarta: Kompas Media Nusantara, 2015.
  18. Effendy, Onong Uchjana. Dinamika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.
  19. ___________. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 1984.
  20. Firmanzah. Persaingan, Legitimasi Kekuasaan, dan Marketing Politik. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2010.
  21. __________. Marketing Politik: Antara Pemahaman dan Realitas. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2012.
  22. McNair, Brian. An Introduction To Political Communication. London: Routledge,
  23. Mulyana, Dedi. Komunikasi Efektif: Suatu Pendekatan Lintas Budaya. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.
  24. ___________. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2001.
  25. ___________. Metode Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.
  26. ___________. Komunikasi Politik, Politik Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2014.
  27. Nimmo, Dan. Komunikasi Politik; Khalayak dan Efek. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.
  28. ____________. Komunikasi Politik, Komunikator, Pesan dan Media. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006.
  29. Hasil Wawancara
  30. Bahri, Samsul. masyarakat Desa Tanjung Medan Kecamatan Kampung Rakyat Kabupaten Labuhan Batu Selatan. Wawancara tanggal 19 Juni 2016 di Desa Tanjung Medan.
  31. Hidayat, Ahmad. Sekretaris DPD PAN Labusel Periode 2011-2015 dan periode 2016-2021. Wawancara tanggal tanggal 17 Juli di kantor DPD PAN Labusel.
  32. Muhajir. Warga masyarakat Desa Asam Jawa Kecamatan Kota Pinang, Kabupaten Labuhan Batu Selatan. Wawancara tanggal 16 di Desa Asam Jawa.
  33. Tanjung, Wildan Aswan. Ketua DPD PAN Labusel Periode 2011-2015 dan periode 2016-2021. Wawancara tanggal tanggal 17 Juli di kantor DPD PAN Labusel

Open Access Copyright (c) 2017 ANANG ANAS AZHAR
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat
Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang, Kota Padang Sidempuan
Phone: 0634-22080
Website: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/F/
Email: fitrah@iain-padangsidimpuan.ac.id