KULTURISASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH

Nanang Faisol Hadi* -  Guru PAI SMPN 5 Penajam Paser Utara Kalimantan Timur, Indonesia

Early childhood is a critical period for the establishment of a person's character. Many education experts say that the failure of character planting earlier can form personal problems in next adult life. Children will grow with characters if they grow up in an environment with character, so that the nature of every child born to develop optimally sacred. As the Prophet Muhammad said, which means: “Every child is born, must have been in a state of purity. Then both his parents who make it Jewish, Christian and Zoroastrian”. (H.R. Imam Muslim). Character education requires as habit. Habituation to do good thing, to be honest, knight, to be shame cheated, lazy, and to let the environment dirty. Character is not formed instantly, but should be trained seriously and proportionate in order to achieve the ideal shape and strength.

Keywords : Education, Character, and Children

  1. Al-Abd, Muhammad. t.t., al-khlāq fi al-Islām, Cairo: al-Jami’ah al-Qahirah
  2. Al-Nahlawi, 2007. Ushul al-Tarbiyah al-Islāmiyah wa Asālibuhā fi al-Bait wa al-Madrasah wa al-Mujtama’, edisi ke-25, Damaskus: Dar al-Fikr
  3. Amin, 1999. Kitāb al-Akhlāq, Cairo: Dar al-kutub al-Mishriyah
  4. Zainal Arifin, 2012. Pengembangan Manajemen Mutu Kurikulum Pendidikan Islam, Jogjakarta: Diva Press
  5. Jamal Asman Ma’mur. 2012. Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah, Jogjakarta: Diva Press
  6. Abd. Assegaf Rachman. 2010. Pendidikan Islam Kontekstual, Yogyakarta: Pustaka Pelajar
  7. A. Azizi, Qodri. 2003. Pendidikan Untuk Membangun Etika Sosial, Semarang: Aneka Ilmu
  8. Sudarwan Danim, 2003. Agenda Pembaruan Sistem Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
  9. Darmaningtyas, 2011. Pendidikan Rusak-Rusakan, Yogyakarta: LKiS
  10. Heri Gunawan, 2012. Pendidikan Karakter Konsep Dan Implementasi, Bandung: Alfabeta
  11. Hadjar, 2010. Evaluasi Hasil Belajar Afektif Pendidikan Agama: Konsep dan Pengukurannya, Muntholi’ah (ed.), Guru Besar Bicara Mengembangkan Keilmuan Pendidikan Islam,Semarang: Fakultas Tarbiyah IAIN Walisanga dan RaSAIL Media Group
  12. Andri Hakim, 2010. Hypnosis in Teaching, Jakarta Selatan: Transmedia Pustaka
  13. Hamalik,Oemar. 2007.Manajemen Pengembangan Kurikulum, Bandung: Rosdakarya
  14. Hidayatullah, M. Furqon. 2010. Pendidikan Karakter: Membangun Peradaban Bangsa, Surakarta: Yuma Pustaka
  15. Husaini, Ardian. 2010. Pendidikan Islam: Membentuk Manusia Berkarakter dan Beradab, Jakarta: Cakrawala Publishing
  16. Idi, Abdullah.2007. Pengembangan kurikulum; Teori dan Praktik, Yogyakarta: Ar Ruzz Media
  17. Irianto, Agus. 2011. Pendidikan Sebagai Investasi Dalam Pembangunan Bangsa, Jakarta: Kencana Prenada Media
  18. Kesuma, Dharma, dkk. 2011. Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah, Bandung: PT. Rosda Karya.
  19. Koesoema, Doni. 2011. Pendidikan Karakter Setrategi Mendidik Anak di Zaman Global, Jakarta: Grasindo
  20. Lickona, Thomas. 1991.Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility. New York, Toronto, London, Sydney, Aucland: Bantam books
  21. Lie, Anita. 2002. Cooperative Learning: Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-RuangKelas. Jakarta: Grasindo,
  22. Majid, Abdul dan Dian Andayani. 2011. Pendidikan Karakter Perspektif Islam, Bandung: Remaja Rosda Karya
  23. Muhaimin, dkk, 2008. Paradigma Pendidikan Islam, Bandung: Rosda Karya
  24. Mursidin, 2011. Moral Sumber Pendidikan, Sebuah Formula Pendidikan Budi Pekerti di Sekolah/Madrasah, Bogor: Ghalia Indonesia
  25. Muslich, Masnur. 2011. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional, Jakarta: Bumi Aksara
  26. Narwanti, Sri. 2011. Pendidikan Karakter Pengintegrasian 18 Nilai Pembentuk Karakter dalam Mata Pelajaran, Yogyakarta: Familia
  27. Rosyada, Dede. 2004. Paradigma Pendidikan Demokratis: Sebuah Model Pelibatan Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: Kencana
  28. S. Nasution, 2003. Pengembangan Kurikulum, Bandung: Citra Aditya Bakti
  29. Sagala,Syaiful. 2009.Pendidikan Kontemporer, Jakarta: Alfabeta
  30. Sanjaya, 2010.Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Kencana Prenda Media Group,
  31. Sardar, Ziauddin. 2000. Merombak Pola Pikir Intelektual Muslim. (terj) Agung Prihantoro dan Fuad Arif Fudyartanto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
  32. Tim Redaksi Tessaurus Bahasa Indonesia. 2008. Tesaurus Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
  33. Widiastono, Tony D. (ed). 2004. Pendidikan Manusia Indonesia.Jakarta: Buku Kompas.
  34. Zubaidi, 2011. Desain Pendidikan Karakter, Jakarta: Prenada Media Group
  35. Zuchdi, 2009. Humanisasi Pendidikan, Jakarta: PT Bumi Aksara

Open Access Copyright (c) 2016 Nanang Faisol Hadi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat
Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang, Kota Padang Sidempuan
Phone: 0634-22080
Website: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/F/
Email: fitrah@iain-padangsidimpuan.ac.id