The Influence of Discipline and Achievement on the Work Commitment of Teachers of Ibtidaiyah Madrasah State 4 East Aceh

Usman Usman, Zainuddin Zainuddin, Rita Sari

Abstract


The purpose of the study to describe three things, namely the partial influence of discipline on work commitments, the partial influence of achievement on work commitments, and the simultaneous influence of work commitments of teacher madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Aceh Timur. The research method used is quantitative survey. Collecting data using questionnaires. Data analysis is performed with regression test, t test, F test, and determination coeffesient. The findings showed that there was a partial influence of disciplinary variables on work commitments of 0.319 (31%), there was a partial influence of achievement on work commitments of 0.594 (59%) and there is a simultaneous influence of discipline and achievement together on teacher work commitments of 0.940 (94%) only 6% were affected by other variables outside of this study

Keywords


Achievement; Job Commitment Dicipline; Teacher

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2011). Manajemen Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bandung: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2016). Proses Pembelajaran yang Efektif di Sekolah (II). Jakarta: Rineka Cipta.

Colquitt, J. A., Lepine, J. A., & M.J., W. (2015). Organizational Behavior: Improving Performance and Commitment In the Workplace 4th. USA: Mc Graw Hill Education.

Dariyo, A. (2013). Dasar-Dasar Pedagogi Modern. Jakarta: PT Indeks.

Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. (1996). Kedisiplinan Kerja Guru.

Fitriani. (2014). Pengaruh Komitmen Organisasi, Motivasi dan Pemberian Insentif terhadap Disiplin Kerja Guru SMAN Kabupaten Kampar. Pendidikan, 2(1), 168. https://journal.uir.ac.id/index.php/Peka/article/view/606

Greenberg, J. (2011). Behavior in Organization 10th. Prentice Hall: Pearson Education.

Hasibuan, M. S. . (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia, Edisi Revisi. Jakarta. Bumi Aksara, 3(2), 69–81. https://doi.org/10.14710/JSMO.V3I2.4190

Jenderal, D., Tinggi, P., & Nasional, D. P. Pedoman Beban Kerja Dosen Dan Evaluasi Pelaksanaan Tridharma Perguruan Tinggi (2010). Jakarta, Indonesia.

Kunandar. (2017). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru (II). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kusmaryani, R. E. (2018). Komitmen terhadap Pekerjaan dan Kinerja Guru Pembimbing di Kabupaten Bantul. Yogyakarta: Penelitian Dan Pengembangan Pemerintah Provinsi.

Liana, Y., & Irawati, R. (2014). Peran Motivasi, Disiplin Kerja Terhadap Komitmen Karyawan dan Kinerja Karyawan Pada Perusahaan Air Minum di Malang Raya. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 3(1), 17–34. http://publishing-widyagama.ac.id/ejournal-v2/index.php/jma/article/view/240

Mangkunegara, P Anwar, A. A. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mangkunegara, A. P. (2006). Perencanaan & Pengembangan Sumber Daya Manusia (Kedua). Bandung: PT Refika Aditama.

Nordin, N., & Hassan, M. (2019). Kerangka Kaedah Kajian Penyelidikan : Faktor-faktor yang Mempengaruhi Komitmen Prestasi Kerja. Social Sciences and Humanities, 4(7), 111–121. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/322677-kerangka-kaedah-kajian-penyelidikan-fakt-6ca20b4f.pdf

Oupen, S. M., & Yudana, I. M. (2020). Kontribusi Kepemimpinan Transformasional, Budaya Organisasi, Disiplin Kerja, Dan Motivasi Kerja, Terhadap Komitmen Organisasional Guru SD. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 11(1), 34–43. https://doi.org/10.23887/japi.v11i1.3167

Pidarta, M. (2016). Pemikiran Tentang Supervisi Pendidikan (XXV). Jakarta: Bumi Aksara.

Prawirosentono, S. (2012). Kebijakan Kinerja Pegawai (IV). Yogyakarta: BPFE.

Priyastama, R. (2017). Buku Sakti Kuasai SPSS. Jogyakarta: Start Up.

Sardiman, A. M. (2015). Komitmen Guru Dalam Organisasi Sekolah (II). Bandung: Usaha Nasional.

Sari, R. (2018). Motivasi Berprestasi, Kepuasan Kerja dan Manajerial Kepala Sekolah serta Dampaknya terhadap Kinerja Guru. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 1(1), 16–19. https://doi.org/10.34007/jehss.v1i1.3

Sastrohadiwiryo, S. (2015). Manajemen Tenaga Kerja Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Siliyanto. (2015). Analisis Data Dalam Aplikasi Pemasaran Dan Pendidikan (II). Bogor: Ghalia Indonesia.

Sinaga, T. M. (2020). Analisis Pengaruh Disiplin Kerja, Komitmen Kerja dan Lingkungan Kerja terhadap Prestasi Kerja Karyawan pada Yayasan Perguruan DR. Wahidin Sudirohusodo Medan. Jurnal Ilmiah Smart, IV(2), 167–180. Retrieved from http://stmb-multismart.ac.id/ejournal

Singarimbun, Masri dan Efandi, S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan (II). Jakarta: LP3ES.

Singgig G, G. (2017). Psikologi Untuk Pembimbing. Jakarta: Gunung Mulia.

Sinungan, M. (2013). Produktivitas Disiplin dan Manfaatnya (II). Jakarta: Bumi Aksara.

Sopiah. (2018). Komitmen Guru Dalam Melangsungkan Proses Pembelajaran (II). Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Sudijono, A. (2015). Pengantar Statistik Pendidikan (III). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sutrisno, O. (2015). Administrasi Pendidikan Dasar Teoritis dan Praktek Profesional (XV). Bandung: Angkasa.

Tasmara. (2016). Komitmen Kerja Guru di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Timpe, A. D. (2012). Motivasi Pegawai. (S. B. Dharma, Ed.). Jakarta: Gramedia.

Tu’u, T. (2014). Peran Disiplin pada Perilaku dan Sikap Guru (II). Jakarta: Rineka Cipta.

Winardi. (2014). Guru yang Berkomitmen Mampu Menciptakan Daya Saing Siswa Di Sekolah (IV). Jakarta: Rineka Cipta.

Wursanto. (2015). Komitmen Guru Dalam Rangka Mendidik Siswa Di Sekolah (III). Jakarta: Erlangga.

Yamin, M. dan M. (2010). Tujuan Penilaian Kinerja Guru Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.24952/fitrah.v7i2.4425

Copyright (c) 2021 FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Free counters!