PENGEMBANGAN FITRAH MANUSIA MELALUI KONSELING ISLAM

Risdawati Siregar* -  Lecturer of Da’wa and Communication Sciences Faculty at IAIN Padangsidimpuan Jl. T. Rijal Nurdin Km.4,5 Sihitang Padangsidimpuan 22733, Indonesia


Abstrak: Fitrah is basic ability of growth and development of human who has born. There is fitrah in humans’s body who has not growth and get function, so Allah closes their hearth until they can not see the truth, then they misguided and do not want to accept Allah’s direction. But there is fitrah can grouth and get function, Allah gives every body physical, spiritual and nafs, therefore Allah keeps hearth and greeting full of faith and makes them as human kaffah, then they can give benefit to their environment. So, the role of guidance and Islam counseling services help everybody to develop human’s fitrah, empowering faith, mind and desire for learning the demand of Allah and His Messenger.

Keywords

 

Abstrak: Fitrah adalah kemampuan dasar dari pertumbuhan dan perkembangan manusia yang telah lahir. Terdapat fitrah dalam tubuh manusia yang belum tumbuh dan berfungsi, sehingga Allah menutup kediaman mereka sampai mereka tidak bisa melihat kebenaran, maka mereka sesat dan tidak mau menerima arahan Allah. Tapi ada fitrah bisa tumbuh dan berfungsi, Allah memberikan setiap tubuh fisik, spiritual dan nafsu, karena itu Allah membuat kediaman dan salam penuh iman dan membuat mereka sebagai manusia kaffah, maka mereka dapat memberikan manfaat bagi lingkungan mereka. Jadi, peran bimbingan dan Islam layanan konseling membantu semua orang untuk mengembangkan fitrah manusia, pemberdayaan iman, pikiran dan keinginan untuk belajar kebutuhan dari Allah dan Rasul-Nya.

Kata Kunci: Fitrah and Counseling

Keywords : Fitrah and Counseling

Open Access Copyright (c) 2015 Risdawati Siregar
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat
Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang, Kota Padang Sidempuan
Phone: 0634-22080
Website: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/F/
Email: fitrah@iain-padangsidimpuan.ac.id