Improving Students’ Reading Comprehension of Expository Texts through Learning Together Strategy

Sri Rahmadhani Siregar (IAIN Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk menemukan bagaimana peningkatan pemahaman bacaan teks eksposisi jenis ‘problem-solution’ pada mahasiswa semester tiga jurusan bahasa Inggris STKIP “Tapanuli Selatan” Padangsidimpuan. Disamping itu, penelitian ini juga dimaksudkan untuk menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi peningkatan tersebut. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang melibatkan 34 orang mahasiswa. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dalam dua siklus, masing-masing terdiri dari empat kali pertemuan. Data kualitatif dikumpulkan melalui wawancara dan observasi menggunakan lembar observasi dan catatan lapangan. Untuk mendukung data kualitatif sebagai bukti peningkatan pemahaman bacaan mahasiswa, data kuantitatif dikumpulkan melalui hasil ujian mahasiswa yang diberikan diakhir setiap siklus. Untuk membantu pengumpulan data, peneliti meminta kesediaan salah seorang dosen lain untuk menjadi kolaborator. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa ‘LTS’ dapat meningkatkan pemahaman bacaan mahasiswa yang disebabkan oleh faktor materi, aktivitas mahasiswa, pengelolaan kelas, dan pendekatan yang digunakan dosen dalam mengajar.

Keywords


reading comprehension, expository text, learning together strategy

Full Text:

PDF

References


Besral. 2006. Developing Student’s Competence in Writig through Pair Collaboration. Padang: Unpublished Report.

Brown, Douglas. H. 1994. Teaching by Principles An Interactive Approach to Language Pedagogy. 2nd edition. New York: Addison Wesley Longman, inc.

Brown, Douglas. H. 2001. Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy. San Fransisco: San Fransisco State University.

Chamot, A. U. 1984. Identification of ESL Learning Strategies. Texas: Houston.

Dean, K. C. 1995. Essentials of Essay: Writing, Reading, and Grammar. London: Nassau Community College.

Harmer, Jeremy. 2001. The Practice of English Language Teaching. England: Longman.

Harmer, Jeremy. 1998. How to Teach English; An Introduction to Practice of English Language Teaching. Longman.

Harris, D. 1969. Testing English as a Second Language. Georgetown University: Mc. Grow Hill Book Company.

Nunan, D. 1991. Language Teaching Methodology; a Textbook for Teachers. United Kingdom; Prentice Hall International.

Oshima and Hogue. 1991. Writing Academic English. A writing and Sentence Handbook

Reid, Joy M. 1998. The Process of Composition. New Jersey: Prentice Hall. Inc.

Reid, Joy M. 1995. The Process of Paragraph Writing. New Jersey: Prentice Hall. Regents.

Zaid. 1995. Semantic Mapping in Communicative Language Teaching. English Teaching Forum. Vol. XXX no. 3; July-September 1995

Alderson, N. 2003. Practical English Language Teaching. Singapura: Mcgrow Hill.

Arends, Richard and A. Kilcher. 2010. Teaching for Student Learning. New York: Routledge.

Gay, R.L. and Airasian. 2000. Educational Research. New Jersey: Prentice Hall.

Harmer, Jeremy. 1998. The Practice of English Language Teaching. Cambridge, UK: Longman.

Kagan, S. 2001. Kagan Structures and Learning Together. What is the Difference?. San Clemente, CA: Kagan Publishing.

Lambe, Livianni. 2011. “The Implementation of Learning Together Strategy to Improve the Reading Comprehension Ability of the English Education Department Students of UNIMA.” Unpublished Thesis. Retrieved on December 28, 2011 from http://library.um.ac.id.

Oka, Djoehana. 2004. Advanced Reading. Jakarta: Pusat Penerbitan Ilmu Terbuka.

Richard, Jack C. 2002. Curriculum Development in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Slavin, Robert. 1995. Cooperative Learning Theory, Research, and Practice. USA: A Simon & Schuster Company.

Solihun. 2011. “Implementing the Learning Together Strategy to Improve the Reading Comprehension Ability of the Tenth Graders of MA Raudlatut Thalabah Kediri.” Unpublished Thesis. Retrieved on December 28, 2011from http://library.um.ac.id.

Yasin, Anas. 2010. Penelitian Tindakan Kelas: Tuntunan Praktis. Padang: Sukabina Press.




DOI: https://doi.org/10.24952/ee.v3i01.1290

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





English Education: English Journal for Teaching and Learning

Tadris Bahasa Inggris Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan 

ISSN Print : 2338-8781 ISSN Online :  2579-4043

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan Sumatra Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: englishjournal@uinsyahada.ac.id


Flag Counter View My Stats