KEPEMIMPINAN GURU DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PAI

Khalilah Nasution* -  Mahasiswa Pasca Sarjana IAIN Padangsidimpuan, Indonesia

The leadership of teacher is an action taken by the teacher in influencing, directing, motivating, guiding in leading students to achieve the desired objectives in order to create learning effectiveness. The leadership of the teacher should be able to master the teaching materials, love to teach, having and knowing personal experience and knowledge of the students, has a variety of methods, if the teacher teaching should always provide the knowledge of actual and preparation as well as possible, teachers should be in bold to give such praise to the students, a teacher must be able to raise the spirit to learn individually for learners. The leadership of the teacher could boost the effectiveness of learning in accordance with the expected by the teacher.

  1. Abu Ahmadi, Psikologi Sosial, Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
  2. Ahmad Rohani, Pengelolaan Pengajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2004.
  3. Ahmad Sabri, Strategi Belajar Mengajar dan Micro Teaching, Jakarta: Quantum Teahing , 2005.
  4. Bambang Warsita, Teknologi Pembelajaran Landasan dan Aplikasinya, Jakarta: Rineka Cipta, 2008.
  5. Beni Ahmad Saebani, Ii Sumantri, Kepemimpinan, Bandung: Pustaka Setia, 2014.
  6. E. Mulyasa, Manajemen Berbasis Sekolah, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.
  7. A. Mulyasa, Manajemen Berbasis Sekolah Konsep, strategi dan implementasi Bandung: Remaja Rordakarya, 2004.
  8. E. Mulyasa, Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2007.
  9. Kartini Kartono, Pemimpin Dan Kepemimpinan, Jakarta, Raja Grafindo Persada, 1998.
  10. Moh. Uzer Usman, Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.
  11. M. ngalim Purwanto, Administrasi Dan Supervisi Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2002.
  12. M. Ngalim Purwanto dan Sutaadji Djojopranoto, Administrasi Pendidikan, .
  13. Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1995.
  14. Roestiah N. K. Didaktik Metodik, Jakarta: Bina Aksara, 1989.
  15. Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar mengajar, Jakarta: Rajawali Perss, 2011.
  16. Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
  17. Sudarman Danim, Kepemimpiunan Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2010.
  18. Syafaruddin, Manajemen Lembaga Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press,2005.
  19. Syaiful Bahri Djamarah, Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis, Jakarta: Rineka Cipta, 2005.
  20. Wasty Soemanto dan Hendyat Soetopo, Kepemimpinan dalam Pendidikan, Surabaya: Usaha Nasional, 1960.

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/DI


View My Stats

Flag Counter