Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga pada Masyarakat Muslim Minoritas

Rizka Yuliani* -  , Indonesia
Hilman Ajie Indra Mulyanda -  , Indonesia

This study used a qualitative approach by obtaining data and information from informants, such as: Muslim parents, children, neighborhood heads, religious leaders, traditional and non-Muslim leaders in the I Kelurahan Losung, Padangsidimpuan City. This study uses observations, interviews and documents as data collection instruments. The data analysis used is a qualitative data analysis technique by processing and drawing conclusions from the collected data which is tested with data validity assurance techniques, participation extension, observation persistence, triangulation and peers. The findings of this study are that there is no problem in the interaction between Muslims and non-Muslims in social life. The educational values that are internalized are faith, worship and morals. To increase knowledge about the values of children's Islamic religious education, parents take the children to school institutions, madrasas, recitation and private lessons at home.

Keywords : Internalization of educational values

  1. Ahmadi Abu dan Noor Salimi, Dasar-Dasar Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
  2. Ali Mohammad Daud, Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.
  3. Ali Zainuddin, Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
  4. Anwar Dessy, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Surabaya: Amelia, 2005.
  5. Arifin Muzzayyin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2003.
  6. Azwar Saifuddin, Metode Penelitian, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.
  7. Azzam Abdul Aziz Muhammad & Hawwas Abdul Wahab Sayed, Fiqh Ibadah Thaharah, Sholat, Zakat, Puasa dan Haji, Jakarta: Amzah, 2010.
  8. Daulay Haidar Putra, Pendidikan Islam Dalam Lintasan Sejarah, Jakarta: Kencana Predana Media Group, 2013.
  9. Departemen Agama RI, Alquran dan Terjemahannya, Bandung: Al-Jumanatul ‘Ali J-ART, 2005.
  10. Drajad Zakiah, dkk, Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2001.
  11. Haryanto Sentot, Psikologi Sholat, Yogyakarta: Mitra Pustaka, 2005.
  12. Hasbullah, Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan, Jakarta: Rajawali Pers, 2001.
  13. Hitami Munzir, Mengonsep Kembali Pendidikan Islam, Yogyakarta : Infinity Press, 2004.
  14. Moleong Lexy ,Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2008.
  15. Kahmad Dadang, Sosiologi Agama, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.
  16. Kettani M. Ali, Minoritas Muslim di Dunia Dewasa ini, Jakarata: Raja Grafindo Persada, 2005.
  17. Mardianto, Psikologi Pendidikan Landasan untuk Pengembangan Strategi Pembelajaran, Medan: Perdana Publishing, 2013.
  18. Mazhahiri Husai, Pintar Mendidik Anak Panduan untuk Orangtua, Guru, dan Masyarakat Berdasarkan Ajaran Islam, Jakarta: Lentera Basritama, 2002.
  19. Mudzar M. Atho, Edukasi (Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan), Jakarta: Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan, Badan Litbang dan Diktat Departemen Agama RI, 2006.
  20. Mufid Ahmad Syafi’i, Dialog Agama dan Kebangsaan, Jakarta Timur: Zikrul Hakim, 2001.
  21. Munawar Said Agil Husin & Abdul Halim, Fikih Haji Menuntun Jama’ah Mencapai Haji Mabrur, Jakarta: Ciputat Pres, 2003.
  22. Nahlawi Abdurrahaman, Prinsip-Prnsip dan Metode PendidikanIslam, Bandung: Diponegoro, 2008.
  23. Nizar Samsul, Pengantar Dasar-Dasar Pemikiran Pendidikan Islam, Jakarta: Gaya media Pratama, 2001.
  24. Qardhawi Yusuf, Fiqih Minoritas“Fatwa Kontemporer Terhadap Kehidupan Kaum Muslimin di Tengah Masyarakat Non Muslim”, Jakarta Timur: Zikrul Hakim, 2004.
  25. Ramayulis & Samsul Nizar, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta :Kalam Mulia, 2009.
  26. Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2010.
  27. Rangkuti Ahmad Nizar, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Citapustaka Media, 2014.
  28. Rasyidin, Falsafah Pendidikan Islami, Bandung: Citapustaka Media Perintis, 2008.
  29. Razy Fakhrur, Filsafat Pendidikan Islam, Medan: IAIN Press, 2013.
  30. Rofidah Siti, Membentuk Anak Shaleh: Panduan Preaktis Pendidikan Anak Usia Dini-Remaja Agar Menjadi Anak Shaleh, Jakarta: Wadi Press, 2008.
  31. Rosyadi Khoiron, Pendidikan Profetik, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.
  32. Salim & Syahrum, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Citapustaka Media, 2007.

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/DI


View My Stats

Flag Counter