Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMK Negeri I Siabu Kabupaten Mandailing Natal

Jumiarti Jumiarti* -  , Indonesia
Abdul Sattar Daulay -  IAIN Padangsidimpuan, Indonesia

This study aims to (1) Know the state of the implementation of Islamic Religious Education learning at SMK Negeri 1 Siabu, (2) To find out the problems of learning Islamic Religious Education at SMK Negeri 1 Siabu, (3) To find out the efforts being carried out to overcome the problems of education. Islam at SMK Negeri 1 Siabu. The instrument for collecting data was observation and interview. Then it was analyzed qualitatively. The results of this study indicate that the implementation of Islamic Religious Education learning is carried out actively. The problems faced come from the curriculum, students, teachers, infrastructure and the school. Efforts to overcome these problems by activating learning in which teachers must master the material and students increase motivation, then compile programs according to school programs and increase worship practice activities.

Keywords : Problematics; PAI learning

  1. Tafsir. Ahmad, Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2001
  2. AM. Sardiman,Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011
  3. An-Nahlawi.Abdurrahman, Prinsip-Prinsip dan Metode Penddidikan Islam, Bandung: diponegoro, 1985
  4. Arif. Arma, Pengamatan Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Pers, 2002
  5. Arifin. M,Kapita Selekta Pendidikan Islam dan Umum, Jakarta: Bumi Aksara, 1991
  6. Arikunto. Suharsimi, Manajemen Penelitian, Jakarta: Rineka Cipta, 2000
  7. Darajat. Zakiah, Pendidikan Islam Dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhama, 1994
  8. ------------------, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara: 2008
  9. ------------------, Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1996
  10. Departemen Pendidikan Nasional, Standar Kompetensi Mata Pelajaran PAI, Jakarta: Pusat Kurikulum Balitbang Depdiknas, 2003
  11. Djamarah. Syaiful Bahri dan Azwan Zaini, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta, 2006
  12. Hamalik. Oemar, Kurikulum dan Pemmbelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2011
  13. Hamzah, Perencanaan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2006
  14. Homby. A.S, Oxford Advanced Learners, Dictionary Of Current English, New York: Oxford, University Press, 1995
  15. Ladjit. Hafni , Pengembangan Kurikulim, Bandung: Quantum Teaching, 2005
  16. Moleong. Lexy J, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000
  17. Muhaimin, Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Rajawali Pers, 2010
  18. Mukhtar, Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Mizaka Galiza, 2003
  19. Mulyasa. E, Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006
  20. Namsa. Yunus , Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Pustaka Firdaus, 2000
  21. Nurdin. Syafruddin, Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum, Jakarta:Quantum Teaching, 2005
  22. Partono. Puis A. dan M. Dahlan Al-Barry, Kamus Ilmiah Populer, Surabaya: Arkola, 1995
  23. Purwanto. Ngalim, Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000
  24. Ramayulis, Metodologi pengajaran Agama Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2001
  25. Rosyadi. Khoiron, Pendidikan Profetik, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004
  26. Sabri.Ahmad, Strategi Belajar Mengajar, Padang: Quantum Teaching, 2005
  27. Sudjana. Nana, Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1999
  28. Sanjana. Wina, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan , Jakarta: Kencana, 2007
  29. Sastrapradja. M, Kamus Istilah Pendidikan dan Umum, Surabaya: Usaha Nasional, 1981
  30. Slameto, Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bina Aksara, 1988
  31. Suharsimi. Arikunto, Manajemen Penelitian, Jakarta: Rineka Cipta, 2000
  32. Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan, Yogyakarta: Bumu Aksara, 2003
  33. Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 2001
  34. Tim Penyusun Undang-Undang Republik Indonesia No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen, Bandung: Bani Quraisy, 2006
  35. Usman. Moh. Uzer, Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1995

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/DI


View My Stats

Flag Counter