Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Mind Map Dan Tanpa Menggunakan Mind Map Materi Sistem Pencernaan Manusia

Rafeah Husni

Abstract


This study aims to determine the differences in learning outcomes of students who were taught using and not using Mind Map technique in topic of human digestive systemin in XI Grade of Science Program SMA Negeri 1 Panyabungan. Kind of this research is an experimen research. The population of the research is all of the student in XI Grade of Science Program SMA N 1 Panyabungan which included into 4 classes with total 154 students. Samples in this study were 2 classes consisting of 74 students with a cluster random sampling technique. No difference in learning outcomesin both these studies clas of research is evidenced through hypothesis testing using t-test with confidence level α = 0.05, where tcount ˂ ttable (0,54 ˂ 1.67), which means that the research in H0 be accepted and Ha is rejected. Concluded that there was no statistical difference in which class Mind Map (1 X = 66,40 ; SD = 12,48) and class without Mind Map (2 X = 64,95 ; SD = 10,35) in topic of human digestive system in XI IPA N 1 Panyabungan High School.


Keywords


Mind Map, Leanring Outcomes, Digestive System

Full Text:

PDF

References


Buzan, T. (2006), Buku Pintar Mind Map, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Heriadi. (2015). Penerapan Mind Mapping pada Pembelajaran Biologi Konsep Sistem Pernapasan Manusia terhadap Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS : 317-323.

Lubis, F. A. (2018). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Divariasi dengan Media Mind Mapping Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Biolokus 1(2) : 93–100.

Musliani., Desriana, P. (2020). Peningkatan Prestasi Belajar Biologi Materi Sistem Pencernaan Makanan dengan Metode Mind Mapping pada Siswa Kelas XI-MIA SMA Negeri 1 Madat Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Biotik 8(1) : 77-91.

Retno, T. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Tipe Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Biologi tentang Sistem Regulasi di Kelas XI IPA C SMA Negeri 5 Bogor. Jurnal Educate 3 (1) : 1-19.

Riyanto, Y. (2012). Paradigma Baru Pembelajaran Sebagai Referensi Bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaraan yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Satriawati. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktifitas Siswa Melalui Implementasi Model Pembelajaran Mind Mapping Dikombinasikan dengan Numbered Head Together Materi Sistem Ekskresi Manusia pada Kelas XI MIA 1 MAN 3 Medan Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Biolokus 2(1) : 128-134.

Swadarma, D. 2013. Penerapan Mind Mapping dalam Kurikulum Pembelajaran. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Windura, S. (2013). Mind Map untuk Siswa, Guru, & Orang Tua. Jakarta: PT Gramedia.

Yuarifka, I. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Biologi Melalui Metode Pembelajaran Mind Mapping Materi Jaringan dan Organ Hewan pada Siswa Kelas XI-IPA 1. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan 3(1) : 33-39.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JL. T. Rizal Nurdin, Km 4,5 Sihitang Kota Padangsidimpuan, Sumatera Utara, Indonesia

Telp. 0634-22080, Fax. 0634-24022